Als je met html een website maakt, hoe zorg je er dan voor dat je er via de browser naartoe kan?

Je maakt je site in weze in kladblok en slaat het op als .htm bestand. Maar hoe zorg je dan dat dit op de site (in browser) te zien is? Moet je dan dat bestand uploaden ofzo?

(Uiteraard moet je eerst zorgen dat je site gehost kan worden)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het ging me erom hoe je ervoor zorgt dat een tekstbestand ook echt een site wordt. Aan de gegeven antwoorden te zien moet dat door het tekstbestand te uploaden naar de webserver, zoals ik al dacht.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je offline bekijken wilt?

Als je het bestand heb opgeslagen met kladblok daarna de folder opzoeken en het volgende doen:

Rechtermuisklik> Openen met > Browser (mozilla firefox, internet explorer, google chrome)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je je html pagina (of .htm) wilt weergeven op het internet moet je eerst het bestand uploaden.
Als je naar een map gaat (of gewoon url voor beginmap), pakt hij automatisch het bestand index.htm, index.html of index.php. Dus je moet je bestand index.html (dit kan je ook anders aangeven in htaccess)

Dan is deze zichtbaar voor iedereen.
Als je plaatjes erbij hebt staan, upload ze dan ook.
Je kan ook nog meer bestanden uploaden, en dan kan je er naartoe linken vanaf de beginpagina
Jaspro101
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Ja, je zult het moeten uploaden naar een webserver, dat kan dan zijn:

1) de server van jouw internetprovider; de meesten geven je een (kleine) persoonlijke webruimte
2) de server van een hostingprovider
3) een eigen server die je thuis draait (bijvoorbeeld apache), dan moet je de router poort 80 laten doorsturen naar het IP van jouw server (die dan wel altijd aan moet blijven). Met bijvoorbeeld DynDNS kun je zorgen dat je een naam kan binden aan je IP adres.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
De eerste html file die je maakt moet altijd index.html heette
dat is de pagina die automatisch laad als iemand ene webadres inlaad
elk andere naam zo iemand met de hand moeten invoeren
maar je moet deze dus eerst op een host zetten een stukje schijfruimte die door het internet gedeeld wordt
dat kan vanaf je eigen schijf als je zeg maar die inricht als webhost server maar er zijn bedrijven special daarvoor ruimte aanbieden met een domein naam en vaak, zeker tegenwoordig" een soort weppaginamaak programma
en daar kun je dan je html files opzetten en dan worden ze door de browser gelezen omdat die de ext html herkent

Maar tegenwoordig het je ook php asp etc etc

dit is wel erg basic uitgelegd
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basic, maar goed :)
Zoals al gemeld, naam van het bestand veranderen in 'index.html'. Opladen met bijvoorbeeld Filezilla naar de server.
Als je dan de url ingeeft in webbrowser zou dit de aangemaakte pagina moeten weergeven.
Indien je met frontpage werkt, kan je ook een andere naam geven aan je bestand, dan moet je er met de rechtermuisknop op klikken en deze pagina instellen als introductiepagina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het allermakkelijkst:
Het bestand vanuit explorer "in" firefox / internet explorer slepen. Dan kun je die pagina ook als favoriet opslaan...