Hoe kan ik meerdere publicaties van dezelfde auteur het beste weergeven in mijn scriptie in APA stijl?

Hoi,

Ik ben met mijn scriptie bezig en moet hiervoor op de juiste manier refereren naar de bronnen. Ik heb meerdere webpagina's van de Belastingdienst gebruikt. Hoe moet ik deze in de tekst en literatuurlijst weergeven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

De Belastingdienst is niet werkelijk een auteur, maar kan wel zo aangemerkt worden. In je tekst vermeld je net als bij andere bronnen naam + jaartal, dus (Belastingdienst, 2005).

Bij de bronnenlijst (bibliografie) komt dan te staan:
Belastingdienst, (2005). Doelgroeppagina Belastingdienst - Zakelijk. Retrieved July 9, 2015, from http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/

zie hyperlinks.
Sando

Toegevoegd na 11 uur:
Bij meer publicaties in hetzelfde jaar van dezelfde auteur komen de a en de b na het jaartal, zonder spatie ertussen, dus (Belastingdienst, 2005a) en (Belastingdienst, 2005b). Idem dito in de bronnenlijst.

Noot: Overigens bestaat er geen officiële vertaling van de APA-richtlijnen in het Nederlands, en worden vaak toch de Engelstalige termen aangehouden. Als je uitgebreid gebruik maakt van APA kom je anders geheid in de moeilijkheden. Hoe zou je bijvoorbeeld de afkorting n.d. (no date) in het Nederlands moeten weergeven?
Vraag aan je opleiding wat deze verwacht en leg ze eventueel ook de moeilijkheid voor van het ontbreken van vertaling van de APA-richtlijnen, zoals in bovenstaand geval.

Toegevoegd na 11 uur:
De universiteit Tilburg heeft een eigen uitwerking van APA, zie: http://itswww.uvt.nl/lis/es/apa/apa-handleiding.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik vermoed dat in een Nederlandstalige scriptie de bronvermelding gewoon in het Nederlands moet, dus "Retrieved July 9, 2015, from" zal "Geraadpleegd op 9 juli 2015 op" (of een vergelijkbare tekst) moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de reactie, Ik bedoelde eigenlijk dat als ik bijvoorbeeld 2 pagina´s van de Belastingdienst gebruik, moet ik deze dan in de tekst beide als (Belastingdienst, jaar) neerzetten of kan ik er dan beter (Belastingdienst a, 2005) en (Belastingdienst b, 2005) van maken? en dan in de bronnenlijst: Belastingdienst a, (2005). Geraadpleegd op 9 juli 2015 van http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/intermediairs/
Belastingdienst b, (2005). Geraadpleegd op 9 juli 2015 van
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ De pagina's worden in verschillende paragrafen in de scriptie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna goed, maar de a en de b komen na het jaartal, zonder spatie ertussen, dus (Belastingdienst, 2005a) en (Belastingdienst, 2005b). Idem dito in de bronnenlijst. Overigens zie ik dat je Nederlandse formuleringen gebruikt. Nu waren de meeste scripties die ik heb begeleid in het Engels, maar toch maak ik wel enig bezwaar tegen het vertalen. Want het is bijvoorbeeld gebruik om n.d. (no date) te vermelden als de datum onbekend is. Hoe zou je dat in het Nederlands weergeven, aangezien er geen officiële Nederlandse APA-richtlijnen bestaan? Maar goed, dit hangt vooral af van wat je opleiding voor eisen stelt. Zie:
http://blog.apastyle.org/apastyle/2012/06/how-to-cite-multiple-works-by-the-same-author-in-a-compilation.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super, bedankt! Mijn begeleider van school heeft gezegd dat alles aan de APA-norm moet voldoen. Ik gebruik de automatische referentielijst van Word dus dit is ook automatisch in het Nederlands. No date (n.d.) kom ik wel vaker op internet tegen als zonder jaar (z.j.) en dit is in Word ook zo dus denk dat dit wel goed is