hoe is de rol van computer in filmindustrie ontstaan?

ik ben bezig met mijn profielwerkstuk bij informatica. Ik moet erachter komen: wanneer, waarom en hoe de rol is ontstaan van het gebruik van computer bij het maken van films.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Zoek eens op internet

Antwoorden (1)

Tron is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 1982. Het was een van de allereerste films die intensief gebruikmaakte van door computers gegenereerde beelden. De film is een productie van Walt Disney Pictures. De hoofdrol wordt vertolkt door Jeff Bridges.

Tron was aanvankelijk geen groot succes, maar groeide (onder andere door diverse computerspellen) steeds meer uit tot een cultfilm.

Tron ging in première in 1091 bioscopen. In het openingsweekend bracht de film $4.8 miljoen op. De opbrengst in Noord-Amerika bleef steken op 33 miljoen dollar, tegen een budget van 17 miljoen dollar.

Reacties op de film waren gemengd. Op Rotten Tomatoes scoort de film 68% aan goede beoordelingen. Roger Ebert van de Chicago Sun-Times gaf de film vier van vier sterren en prees de film voor zijn originaliteit. Variety daarentegen gaf de film een uitermate negatieve beoordeling. Hun kritiek was dat Tron het te veel moest hebben van effecten en maar weinig verhaal bevatte.

Het feit dat Tron geen commercieel succes werd, weerhield de grote studio's er jarenlang van om verder te investeren in computeranimatie. Specialisten zagen echter wel de potentie van het medium. Toch waren er grote kassuccessen nodig zoals Jurassic Park (1993) en Toy Story (1995) om de mogelijkheden van computeranimatie tot de gehele filmwereld door te laten dringen.