Het is wat al in de reactie wordt gezegd een "Exception handler"
Als je ergens uit de code loopt door een mogelijke 'division by zero' o.i.d. kun
je met catch de exception verder afhandelen met een sprong of een bericht of iets anders, doe je dit niet dan krijg je buiten je routine een error die je niet kan afvangen.... Het is netjes om met catch te werken als je de zwakke plekken in je code wilt afdekken zonder buggy te worden....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft de woorden alleen maar te vertalen: try betekend probeer en catch betekend vang op. In de try kun je dus iets proberen en als die code niet werkt of vastloopt wordt de code afgevangen (catch) door de code in het catch-blok.

Voor een uitgebreide uitleg en alle mogelijkheden verwijs ik je door naar php.net.