In je computer zit een zgn adres/databus. Dat zijn feitelijk koperbaantjes, vaak 64 stuks naast elkaar (wil nog niet zeggen dat je die ook daadwerkelijk naast elkaar ziet liggen, ligt aan het ontwerp). Die bus wordt zowel voor adressering als voor data gebruikt. Je processor heeft een pinnetje wat hij aan of uit zet en dat geeft aan of het adres op die bus gericht is aan het geheugen of aan een apparaat (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, harddiskcontroller, etc.).
- eerst wordt dat pinnetje aan of uit gezet
- daarna zet de processor het adres op de bus
- het geheugen of apparaat zet zijn poort open (via ThreeStateLogic)
- de data wordt op de bus gezet en dus uitgelezen door het geheugen of het apparaat

Uiteindelijk komt er (technisch) wel meer bij kijken maar dit is de essentie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Via de 'Memory Controller':

"The memory controller is a digital circuit which manages the flow of data going to and from the computer's main memory. It can be a separate chip or integrated into another chip, such as on the die of a microprocessor. This is also called a memory chip controller (MCC)."

Verder:

"Computers using Intel microprocessors have traditionally had a memory controller implemented on their motherboard's northbridge, but many modern microprocessors, such as DEC/Compaq's Alpha 21364, AMD's Athlon 64 and Opteron processors, IBM's POWER5, Sun Microsystems's UltraSPARC T1, and more recently Intel's Core i7 and Core i5 CPUs have an integrated memory controller (IMC) on the microprocessor in order to reduce memory latency."