is het mogelijk om deel van waardes te tellen in SQL ?

Ik heb een database met ruim 21.000 rijen. Daarin komt het woord 'Holding' een behoorlijk aantal keer voor. De ene keer in ABC Holding, de andere keer bv. als DEF Holding. Is er een manier om te tellen in hoeveel gevallen het woord 'Holding' voorkomt in de database. De data komt voor in de kolom link en vennootschapsnaam. Ik heb de volgende code gebruikt, maar deze werkt niet.

select count (*), Link, Vennootschapsnaam
from KvKBedrijven
where Link like 'Holding' or Vennootschapsnaam like 'Holding'
group by Link, Vennootschapsnaam

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De "group by" is nergens voor nodig. Verder klopt de notatie van de "like" niet. Afhankelijk van welke database je gebruikt, zou dat Like '%holding%' of Like '*holding*' moeten zijn.

Verder tel je nu het aantal records waarbij de tekst holding voorkomt in het veld Link en/of het veld Vennootschapsnaam.
Als dat inderdaad de bedoeling is, wordt de query:

SELECT Count(*)
FROM KvKBedrijven
WHERE Link LIKE '%holding%' OR Vennootschapsnaam LIKE '%holding%'
bamibal