Hoe pas een scrollbar aan op je website?

Hallo,

Ik ben bezig met een website en die wil ik er mooi uit laten zien, nu vindt ik de scrollbar die bijna iedere website aan de zijkant heeft niet heel erg mooi en wil deze graag een andere kleur geven en als het kan ook de vorm een klein beetje aanpassen. Ik weet echter niet hoe ik de moet doen.

Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Jammer dat ik nu niet thuis ben, want ik heb daar een script voor op mijn pc. Maar officieel word het niet (meer) ondersteund browsers als chrome en firefox vreten het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je thuis bent zou je me dan dat script kunnen sturen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja is goed :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! :-)

Antwoorden (2)

Ik bedacht me opeens dat ik dit script ooit zelf eens opgezocht had op internet.
En dat klopt, ik had hem van deze site:
http://www.leejoo.nl/generatoren/scrollbar_generator_twee.htm

En hier staat nog wat extra uitleg.
http://www.homepage-maken.nl/artikelen/wd/scrollbars.php

Maar zoals ik in de reacties al aangaf, dikke kans dat andere browsers dan IE hem niet accepteren en gewoon de normale scrollbars laten zien.
9 jaar geleden
Een robuuste oplossing hiervoor is om de standaard scrollbar uit te zetten met css:

body
{
overflow: hidden;
}

en dan mbv Javascript met divs zelf een scrollbar maken. Dan kan je hem er precies zo uit laten zien als je zelf wilt, en in elke browser hetzelfde! Maar dan moet je wel even programmeren in Javascript. Zou mij een uurtje kosten denk ik...