Kun je excel delen over meerdere netwerken?

Ik weet niet of het de juiste categorie is waar ik deze vraag gezet heb, zo niet... Oops

Ik heb excel gebruikt om er verlof mee aan te vragen. Het is de bedoeling dat de werknemers het zelf thuis kunnen invullen. Ik als werkgever wil dit op een andere locatie kunnen zien wat er ingevuld is.
Anders gezegt, de werknemer vult het in en slaat het op. Is het dan mogelijk dat het automatisch word bijgewerkt op de andere computers die dit excel bestand hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Technisch kan het wellicht, maar het is hoogst onhandig. Het probleem is namelijk dat het bestand steeds weer geopend moet worden in MS Excel(wat niet iedereen op zijn PC heeft) en steeds weer opgeslagen door de werknemer. Als twee werknemers het ongeveer gelijktijdig van elkaar bewerken en opslaan, wat dan? Dan heb je twee bestanden waarvan in het ene de data van werknemer a en de voorgaande data staan en in de andere de data van werknemer b en de voorgaande data staan.

Wat je dus liever wil is een bestand dat op het web staat en door iedereen benaderbaar is en aan te passen. Zoiets kan met Google Apps en dan het onlinebestand delen over meerdere Google accounts.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cXdlYOle8zZ9tyjm8B8r27aCggMl7VgrHaGYxU_lr4A/edit#gid=0

Met datzelfde systeem kan je wel een .xls file delen (Excelbestand), maar dan kom je dus voor het eerder beschreven probleem te staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
"en door iedereen benaderbaar is"

Moet natuurlijk zijn, iedereen met wie jij de spreadsheet gedeeld hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Is het dan mogelijk dat het automatisch word bijgewerkt op de andere computers die dit excel bestand hebben?

Nee. Dat kan alleen als het bestand online benaderbaar is, en niet op meerdere computers staat. Een beter antwoord op de vraag is dus

Nee.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik zie nu dat je in google docs ook bestaande XLS bestanden kan inladen. Dat is dan nog steeds wat anders dan een xls uploaden en dat bestand delen. Als je een xls bestand hebt doe dan het volgende:

Ga naar: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cXdlYOle8zZ9tyjm8B8r27aCggMl7VgrHaGYxU_lr4A/edit#gid=0

>Bestand
>Openen
Zoek naar het bestand in op je PC/netwerk.
Kijk na of het importeren juist is gegaan
Delen met de google accounts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 "Het probleem is namelijk dat het bestand steeds weer geopend moet worden in MS Excel(wat niet iedereen op zijn PC heeft)" Als vraagsteller perse met offline bestanden wilt werken is het misschien handiger om de spreadsheet op te slaan als .ods Dit formaat wordt door de meeste spreadsheet programma's ondersteund (ook Excel).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar dat lost nog steeds het probleem van meerdere onvolledige kopieen niet op.

Andere antwoorden (3)

Je kan best het bestand op Google Drive plaatsen. Dan kan iedereen zien wat de anderen gedaan hebben.
Je moet dan wel een account maken, waarvan iedereen de inloggegevens krijgt.
Zo doe ik het ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht is het nog slimmer om een spreadsheet aan te maken in Google drive/docs zelf. Maar moet niet iedereen een google account hebben om dit werkend te krijgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat schreef ik toch? Een spreadsheet s een excel. Je hebt uiteraard een google account nodig, of je moet er een aanmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een spreadsheet s een excel. Nee, Excel is een van de vele spreadsheetprogramma's. Er is dus een verschil in een Excel bestand(xls) uploaden naar docs en een spreadsheet aanmaken in de spreadsheet app van Google zelf. Dat laatste is neem ik aan makkelijker, je hoeft dan niet het bestand te downloaden, te openen in Excel (heeft niet iedereen op zijn/haar PC), maar kan je gewoon de data invoeren op een webbased gedeelte. En ja, je kan inderdaad 1 (extra) account aanmaken en deze sharen, ipv iedereen een account aan laten maken en de documenten op delen zetten. Dat is in zo'n geval wellicht handiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1lgrAGPab5OAeFiovU1QSN-ozEWI9DhcahhDwt3MlGeA/edit#gid=0 Dat is dus geen Excel. Excel is een merknaam van MS.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Zo doe ik het ook." En heb je dan nooit last van het probleem zoals ik in mijn antwoord beschrijf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is iig hoogst onduidelijk wat jij nou voor ogen hebt. -Excel bestand uploaden naar google drive
-XLS importeren in spreadsheet app van Google Apps
-Bestand aanmaken in Google Apps (Excel volledig overslaan)
Je zou een NAS kunnen kopen en die dan met hun pc's laten verbinden. Als u dan wat in die NAS zet zien hun het dan op die computer in Netwerklocaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eenvoudigste manier om dit in te schieten is niet om bestanden te delen, maar om gebruik te maken van centraal opgeslagen data. Excel zelf bevat dan niet de ingevulde data (wel de eventuele formules), maar programmeercode om de data te lezen van / op te slaan op een bepaalde centrale locatie op internet. Excel wordt dan dus eigenlijk als weergavemiddel gebruikt.

Aangezien dit geen standaardoplossingen zijn die met 1 klik te implementeren zijn, komt er wat programmeerwerk bij kijken. Onder het tabblad "Gegevens" ("Data" in de engelse versie) zitten wat koppelingsmogelijkheden: het kan met tekstbestanden, XML, Access, en meer. Ik zou persoonlijk voor een database kiezen als centrale opslag, dus MS Access of MS SQL Server (de gratis Express-editie voor een oplossing als deze); dan kun je je data namelijk separaat beveiligen en eventueel hergebruiken voor andere applicaties.