Ik wil later een bedrijf oprichten met als naam: UpCloud, maar die naam bestaat al in Engeland, mag ik nog steeds die naam doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Om precies te zijn, heeft de KvK er eigenlijk niets over te zeggen (immers, buitenlandse bedrijven registreren zich niet bij het KvK), maar de registratie bij het Merkenregister:
http://register.boip.int/bmbonline/intro/select.do?language=nl

Als je product-/bedrijfsnaam daar geregistreerd is, is het beschermd. Dat moet je dan doen voor (een) bepaalde branche(s), (een) bepaalde regio('s). Als anderen daarna jouw naam beginnen te gebruiken (binnen de gekozen branches/regio's), zijn ze in overtreding en kunnen ze eventueel juridisch aangepakt worden.

Info over kosten:
https://www.boip.int/wps/portal/site/trademarks/register/tarifs
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eerst kijk je op de KvK site of de naam al geregistreerd is als handelsmerk in Nederland. Dat is in jouw geval niet zo (http://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten-of-overnemen/wat-moet-u-regelen/een-bedrijfsnaam-kiezen/?naam=UpCloud#stap2)

Een bedrijfsnaam/merknaam moet onderscheidend zijn (en kunnen blijven) voor het product of de dienst die je aanbiedt. Dat betekent dat je je af moet vragen of de bestaande bedrijven in dezelfde sector als jouw (toekomstige) bedrijf opereren of dat mogelijk in de toekomst nog gaan doen.

Conclusie: Als de genoemde bedrijven zich met hele andere dingen bezig houden dan jij en het is niet te verwachten dat ze zich in de nabije toekomst wel gaan richten op wat jij doet, dan kan je de naam prima gebruiken.
10 jaar geleden
Beste Ersan,

Als de naam al is geregistreerd als Nederlands handelsmerk(KvK), dan mag het niet meer maar als dat niet het geval is kan het gewoon. Het beste is denk ik om een andere naam te verzinnen want dan kan je uw bedrijf eventueel in de toekomst ook nog in het buitenland gaan gebruiken... I.P.V. alleen in Nederland.

Met vriendelijke groeten