Kun je een ingewikkelde website bouwen met joomla?

Ik ben al bezig met het leren van HTML, Java etc. online maar ik wil een behoorlijk ingewikkelde website bouwen en ik ben bang dat ik bepaalde script's niet zelf zou kunnen maken en die ook niet op het internet te vinden zijn (denk aan profielen aanmaken op een website, uitbetalingssystemen etc.)
Nu zijn gewone "gratis websitebouwers" natuurlijk totaal niet voldoende voor dit en na wat zoeken vond ik "joomla", een soort "middenweg" (leek het mij). Waarbij je makkelijker je website kunt opbouwen maar wel gewoon in je eigen domein.
Is dit ook allemaal mogelijk te creëren met dit programma of zouden jullie andere programma's (als die er al zijn) aanraden?

Toegevoegd na 4 dagen:
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg allemaal!
Meer info is natuurlijk ook nog altijd van harte welkom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Jazeker kan je met Joomla "ingewikkelde" websites maken. Er zijn talloze componenten en modules waarmee je de basis Joomla site kunt uitbreiden. In feite hoef je die maar te installeren en op een positie in de website te plaatsen. Enige kennis van html en css is wel gewenst om de site helemaal naar smaak te maken. Joomla 3.x is heel flexibel en redelijk eenvoudig aan te leren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig nieuwjaar Allenamen, :)
Zo te horen wil je inderdaad iets vrij complex bouwen. Maar een open source CMS (Content Management System) kan sommige zaken inderdaad erg vereenvoudigen en sneller te implementeren maken. Eerlijk gezegd ben ik er geen voorstander van om websites te bouwen in wat eigenlijk een soort "inhouds bewerkings hulp systeem" zou moeten zijn, maar in jouw geval kan ik me voorstellen dat je misschien geen duizenden euro's hebt om hier aan uit te geven, en dat Joomla dan een hele mooie oplossing zou kunnen zijn.
Joomla is een van de bekendere en een van de beste open source content managment systemen (http://www.opensource-cms.nl) die er zijn, samen met onder andere Drupal, Dreamweaver, en Wordpress. Persoonlijk heb ik de meeste ervaring met Dreamweaver en Wordpress, maar volgens mij hebben ze allemaal voordelen en nadelen, afhankelijk van het soort site dat je wil gaan bouwen.
Een gezamenlijk nadeel is dat iedere CMS per definitie overbodige code genereert en je vanuit de code gezien niet alles helemaal kunt optimaliseren voor de zoekmachines.
Desondanks denk ik dat Joomla een prima keuze zou kunnen zijn, maar het hangt er wel helemaal vanaf welke kant en klare modules / plugins / addons / scriptjes jij nodig denkt te hebben.

Het antwoord op je vraag is dus: de genoemde CMSystems zijn erg uitgebreid en allemaal waarschijnlijk heel geschikt. Als je maar voordat je er een kiest in ieder geval eerst kijkt of ze iets bevatten waarmee je bezoekers een profiel kunt laten aanmaken (en in hoeverre die dan "customizable" zijn), en of ze een uitbetalings module bevatten die aan jouw wensen voldoet.
En verder nog een tip: Voor Joomla en Drupal is het op het web een beetje lastig om duidelijke informatie te krijgen over hoe je moet beginnen, en soms lijkt het alsof je alleen een Joomla of Drupal website kunt bouwen als je gebruik maakt van een bepaalde hostingservice (Die daar aardig wat geld mee verdienen) maar je kunt je site dan het beste offline op je eigen lokale server bouwen. (Joomla: http://docs.joomla.org/J2.5:Use_Joomla!_on_your_own_computer Drupal: https://drupal.org/node/157602) En als hij dan af is dan kun je hem meestal vrij eenvoudig naar de server van je website hosting bedrijf uploaden (Vaak via FTP)

Succes!