Hoe leer ik programmeren in Excel?

Ik wil in Excel complexere berekeningen programmeren. Ik heb het NIET over formules die je direct in de cel zet - daar weet ik alles van.

Ik wil een berekening uitvoeren in de trant van

    while (abs(a-b) > 0.001)
    {
        ...berekening met waarden uit heel veel cellen...
    }
    return uitkomst;

Deze berekening wil ik op meerdere plekken kunnen aanroepen, en elke keer moet de berekening de waarden uit andere cellen gebruiken.

Ik vermoed dat ik met Visual Basic aan de gang moet, of met Macro's.

Waar vind ik een handleiding om hiermee aan de slag te kunnen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik spreek vloeiend C, C++, Pascal, Fortran, enzovoort. Ik ken ook mijn weg in de "gewone" Excel-formules, inclusief complexere zaken zoals array formula's. Technische kennis is dus in overvloed aanwezig. Ik heb alleen een zetje nodig voor deze specifieke soort van Excel-programmeren.

Toegevoegd na 1 week:
Ik heb het gevonden - het heet UDF (User-Defined Function). Een zoektocht op de termen Excel en UDF levert een boel nuttige links op.

Alle antwoorders bedankt voor het antwoord. Al zat het verlossende antwoord er niet bij, gezamenlijk hebben jullie mij wel op het verlossende spoor van de UDF's gebracht.

Cryofiel
14 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (7)

als je naar de onderstaande link kijkt en dan de 2de link van boven neemt in google krijg je een volledige uitleg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze wat titels:
GESTRUCTUREERD PROGRAMMEREN IN EXCEL VBA, SCHOUPPE, Paperback;ISBN 9039519412
MS EXCEL 2002 VB FOR APPLICATIONS NL, JACOBSON;ISBN 9039518041
EXCEL VBA PROGRAMMING FOR DUMMIES (WALKENBACH J);ISBN 0764574124
EXCEL 2000 Bible; ISBN 0764532596
Wellicht te vinden op iets van een boekenbeurs ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op deze site staat een online excel cursus misschien heb je er iets aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan daarvoor een cursus volgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke dan? Link?
Voor zover ik weet kan je alleen programmeren 'in' Excel met VBA:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa201751(office.10).aspx
In mijn Excel-versie tover ik dan de werkbalk 'Werkset Besturingselementen' naar voren, daar heb ik ooit wel eens iets mee gedaan. Of dat echt onder 'Excel-programmeren' valt durf ik niet te zeggen - maar ik denk dat er tegenwoordig veel 'grafisch' geprogrammeerd wordt (zoals bij die besturingselementen).

Toegevoegd na 34 minuten:
1e plaatje: besturingselementen.
2e plaatje: de VBA-help, aangeroepen vanuit excel.

Middels de 3e knop uit 't eerste plaatje, krijg je een scherm waar je programmacode kan invoeren.
Middels de laatste knop, kan je een wereld aan 'besturingselementen' (en daarmee programmacode) toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens naar de bibliotheek ,daar vind je genoeg boeken erover!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb hier een interessante website gevonden:
Waarbij je zelfs pdf bestanden hebt waar je leert algoritmen te schrijven in VBA in Excel :

http://www.educypedia.be/computer/msofficeexcel.htm

Toegevoegd na 6 minuten:
http://home.scarlet.be/~speskuur/vba/CursusmateriaalAlgoritmen.zip

Toegevoegd na 10 minuten:
http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/vbide/thread/66dc3123-8217-4f7b-8cea-b81837dcd96c

http://eu.dummies.com/how-to/content/understanding-vba-functions-and-their-uses.html

http://www.xtremevbtalk.com/showthread.php?p=1345738

http://www.google.be/#hl=nl&q=abs+excel+vba&meta=&aq=&oq=abs+excel+vba&fp=ac380a49019c8e95
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het hier eens kunnen proberen....
rose