Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik moet een schoolrapport ontwikkelen in een bestand, waar de leerkrachten niets kunnen wijzigen, maar wel kunnen invullen, hoe moet dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
751
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik veronderstel dat je excel gebruikt voor het maken van dit bestand?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee, ik heb het nu in word gemaakt, maar het moet dus een ander bestand worden. zodat de tekst en plaatjes van het rapport blijven staan en de leerkrachten de resultaten kunnen invoeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan inderdaad met Excel (en niet met Word).
Je maakt daartoe een beveiligd werkblad aan.
Op beveiligde werkbladen bestaan twee typen cellen: beschermde cellen (c.q. geblokkeerde cellen, Excel gebruikt deze twee termen een beetje door elkaar) en logischerwijze de niet-beschermde cellen. De niet-beschermde kunnen door de gebruiker (in jouw geval de leerkracht) worden veranderd nadat je het werkblad beveiligt. En de beschermde kunnen niet worden veranderd.

Dus, wat je stapsgewijs moet doen:
1) Je ontwerpt het hele invulformulier in Excel, met invoervelden, illustraties etc.
2) Je selecteert alle cellen van het formulier of werkblad
3) Je maakt alle cellen "Geblokkeerd", dat vind je onder de Celeigenschappen (shortcut Ctrl-1) en dan in het rechtse tabblad.
4) Vervolgens selecteer je alle cellen die straks moeten worden ingevuld en die maak je allemaal niet-geblokkeerd (dus weer naar Celeigenschappen en nu het vinkje bij "Geblokkeerd" weghalen).
5) Kies uit het menu Extra de optie Werkblad beveiligen. Als je het goed wilt doen geef je hier een password op. Zonder password kan iedereen via Extra/Werkblad beveiligen de beveiliging weer opheffen.
6) Nadat het werkblad beveiligd is, merk je een verschil in gedrag tussen de geblokkeerde en de niet-geblokkeerde cellen.
7) En tot slot sla je het op en stuur je het naar de leerkracht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt ga het uitproberen, ik heb ook van iemand anders iets wel in word daarna overbrengen naar pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt ook goed, maar hoe maak je dan die invulvelden zodanig dat ze in de PDF kunnen worden ingetypt, opgeslagen en naar jou toe gemaild?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding