Welke instellingen gebruiken voor poster in Photoshop?

Ik wil binnenkort graag een ontwerp gaan maken in Photoshop of Illustrator en deze laten afdrukken op het formaat 60x90cm. Welk formaat en welke resolutie moet mijn bestand hebben om een zo mooi mogelijk resultaat te behalen? En zijn er verder nog tips en dingen waarop ik moet letten? Bedankt!

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik wil geen foto laten afdrukken, maar echt zelf iets ontwerpen. Dus ik heb een 'begin' nodig om op te gaan werken, er hoeft dus niets 'uitgerekt' te worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Als je zo'n grote print wil, kun je het beste ook je canvas zo groot maken. Als je een vector-ontwerp maakt, heb je eigenlijk niks te maken met resolutie. Als je het moet bewaren als een rasterbestand, kun je het beste kiezen voor 300 dpi. Je bestand wordt dan wel flink groot.
Je afdrukformaat is geen standaardformaat; als je zeker wil weten dat je geen gedoe krijgt met het afdrukken kun je misschien beter een A1-formaat kiezen.