Hetzelfde als een variabele in iedere andere programmeertaal. Een stukje benoemde geheugenruimte dat een bepaalde waarde bevat.

Voorbeeld:
x=3
y=2
z=x+y

x, y, en z zijn variabelen.
bamibal
10 jaar geleden
Als je in JAVA tekst of getallen wilt gebruiken of tijdelijk bewaren sla je die op in zg variabelen. Die variabelen kun je dan gebruiken in plaats van de tekst of die getallen. Dat is in alle programmeertalen zo. In JAVA en in veel andere programmeertalen moet je voordat je zo'n variabele gebruikt afspreken wat voor soort inhoud die krijgt. Een aantal soorten in JAVA is: byte, short, int, long, float, double, Boolean en char.
Voorbeeld:
int numberOfDays;
numberOfDays = 7;
numberOfDays = numberOfDays + 10;
Als je meer wilt weten, kijk dan eens naar waar ik al deze wijsheid vandaan heb.
Succes.