Met welke tools zijn Amazon.com, Google, Facebook, Youtube en dergelijke gebouwd?

Ik wil graag wat online-applicaties gaan ontwikkelen, maar kom er niet helemaal uit in welke programmeeromgeving ik aan de slag moet.
Wat ik wil:
- mijn applicatie moet Cloud-based zijn, ik vind het prima om ruimte te huren bij Amazon of Google
- ik ga ervan uit dat er een grote database (Gigabytes) met data ontstaat
- mijn applicatie moet wereldwijd draaien, maar wel een snelle response hebben
- de programmeertaal maakt me niks uit. Java, C++, PHP, .Net, ik vind alles best
- ik wil graag kunnen putten uit een grote voorraad open source applicaties waar ik delen uit kan hergebruiken
- er moet goede on-line ondersteuning zijn van een developers-community
- ik wil niet per se websites bouwen (met andere woorden: ik ben niet op zoek naar een CMS)

Anders gezegd: met welke tools zijn Amazon.com, Google, Facebook, Youtube en dergelijke gebouwd? En wat voor database zit daaronder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om wat voor applicatie gaat het?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De applicatie wordt min of meer administratief van aard. Medewerker van bedrijf maakt klantprofiel aan en zet gegevens neer. Klant krijgt account, kan gegevens inzien en aanvullen. Dus je zou kunnen zeggen een ledenadministratie, maar dan in het groot.

Antwoorden (2)

De genoemde websites zijn allemaal custom made. Er is niet een specifiek onderliggend platform dat door een community gesteund wordt.

Je kunt kijken naar Zend of Codeigniter, tools om snel applicaties te bouwen.

Een omgeving zoals de site die je genoemd hebt draait op honderden zoniet duizenden servers. Daar kom je met je Amazon accountje niet ver mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Maarreh... met mijn Amazon-accountje huur ik toch capaciteit op die cloud van duizenden servers? Of zie ik dat verkeerd en huur ik dan toch 1 servertje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je huurt weliswaar de capaciteit in maar je vergeet de technische beperkingen van bijvoorbeeld een database. Want die is gewoon echt een keer onwerkbaar vol. En dat is nog maar 1 voorbeeld. Wat te denken van keuzes als Apache, Nginx, APC, Varnish.
De kans is groot dat men geen scripttaal gebruikt voor de ontwikkeling van dergelijk grootschalige applicaties. Scripttalen zijn handig en snel bij de ontwikkeling, maar laten het afweten bij grote infrastructuren zoals nodig voor Gmail, Facebook etc. Dan zal men eerder voor Java, C++ e.d. gaan. Toch moet je dan echt aan miljoenen gebruikers denken voor dit echt een probleem is. Op dat moment wil je ook dat Amazon accountje niet meer omdat een eigen serverpark veel sneller is.

Natuurlijk kun je een project eerst in PHP of ASP opzetten en later, wanneer je weet dat het een succes is, langzaam ombouwen. Zo zijn meer grote sites begonnen ;-).