weet iemand een simpele programmeertaal voor linux?

hallo,weet iemand een simpele programmeertaal voor linux?
ik weet een beetje van programmeren en ik had dus deze vraag.
alvast bedankt
groeten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

.NET/Mono is het meest aan te raden; je kunt er desktop- en web-applicaties mee bouwen, draait onder Windows/Linux/Mac en is gratis beschikbaar voor alle drie de platformen. VB zou ik niet aanraden, omdat het de mogelijkheid biedt om ongestructureerd te werken; C# heeft de voorkeur, en is niet echt moeilijker.

C# heeft het bijkomend voordeel dat het op Java lijkt; ook (gratis) beschikbaar op alle drie de platformen, en ook veel gebruikt in het bedrijfsleven. (In Nederland kom je veel .NET tegen, in Duitsland veel Java)

Verder kent Linux natuurlijk PHP, een mooie scripttaal om webapplicaties mee te bouwen. Combineer dat met JavaScript, en je kunt je eigen FaceBook-cloon gaan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke kun je misschien mailen naar een download link

Andere antwoorden (2)

Met Mono kun je .Net talen als VB.Net gebruiken onder linux:

http://www.mono-project.com/VisualBasic.NET_support
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmmmm......
Bedankt ik geloof dat ik hier wel wat mee kan!
:)
groeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik begrijp de site alleen niet zo goed, dat is een nadeel.
:-S
rose
11 jaar geleden
Je zult onder Linux toch altijd even de handen uit de mouwen moeten steken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan aan mij liggen, maar ik snap niet waarom je VB en .Net zou willen programmeren op Linux. In mijn optiek blijft dat toch altijd een beetje behelpen.
Als je een van die talen wilt gebruiken, waarom dan niet gewoon Windows en Visual Studio gebruiken? Dat is een stuk uitgebreider, aangezien Mono altijd achteraf functionaliteit toe probeert te voegen nadat Microsoft die heeft ontwikkeld. Ik krijg nog steeds niet de indruk dat Mono erg lekker geïntegreerd is in Linux, en dat het erg veel wordt gebruikt. Ik bedoel dat in vergelijking tot C++, php, python, perl of ruby, waarvoor op linux veel meer tools, libraries en bindings zijn.
rose
11 jaar geleden
Maar dat is een andere discussie, RG, er wordt hier gevraagd naar een relatief eenvoudige programmeertaal voor Linux. En dan is Mono, met VB.Net een oplossing. C++ wordt toch vaak als moeilijk ervaren en PHP kun je (zonder kunst en vliegwerk) alleen voor websites gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind zelf (met nadruk op zelf) C# niet echt een makkelijke taal. Het is wel een goede taal om te leren als je werk wilt vinden als programmeur in de Nederlandse ICT. Maar dan zou ik persoonlijk niet het Mono-framework kiezen. Vaak wil men dat je C# in combinatie met Biztalk, IIS, ASP.NET of MVC beheerst (en gebruikt). Dan is het fijn als je C# in combinatie met die (windows) frameworks heb leren gebruiken. Aangezien er andere talen zijn die in mijn ogen makkelijker zijn, en die al aanwezig zijn op Linux stel ik dus 'Python' voor. Menig distributie is vergeven van de python-scripts en python-bindings. Daar kan je je dus lekker mee uitleven op een Linux machine. Daarbij is Python ook een veel gevraagde programmer-vaardigheid op de arbeidsmarkt. Vooral buiten het gangbare 'grote grijze kantoorautomatiserings circuit'.
rose
11 jaar geleden
RG, ik heb het voortdurend over VB, niet over C# (één van mijn eigen expertises). Ik ben het voor het grootste deel wel met je eens, maar de vraag was naar een instap-taal onder Linux. En dan blijf ik bij mijn advies.
Met python kun je heel veel; zelf OO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Python is op een linux-systeem als 'lijm'. Zo ongeveer alles heeft 'python bindings'. Je kunt veel eenvoudiger als met bash zaken 'scripten' met python. Aangezien python object georienteerd is kan je script uitgroeien tot een volledig programma. Via bindings met wx of Qt kan je er een grafische interface aan hangen. Ik vind zelf python ook nog eens lekker programmeren. Dat is natuurlijk een persoonlijke smaak, maar gezien het succes van python ben ik daarin niet de enige. Het aantal tutorials is zo groot dat ik niet weet welke ik moet aanraden.