Hoe kan ik thuis de toegang tot wifi beperken (qua tijd) voor de smartphones van onze kinderen?

Omdat ik het puur ongezond vind dat de kinderen uren per dag met hun smartphone in de weer zijn, zou ik de toegankelijkheid van wifi voor hun apparaten willen beperken tot een bepaalde periode per dag. Ik heb gehoord dat dit is in te stellen, maar hoe doe ik dat?
Alvast dank voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (4)

Niet doen, want zodra jij wifi afsluit schakelt de smartphone over op 3g of andere gsm gerelateerde verbinding.
En daar betaal je wel voor.
ook al zouden je kinderen dan niet met de telefoon spelen
er komen allerlei push berichten data update enzovoort
1 verkeerde instelling en hun data limiet is op en de kosten lopen uit de klauwen.

Het is mij bijna overkomen, ik had een app van itunes festival gedownload en videootjes bekeken
nog wel in mijn eigen huis met wifi
bleek dat deze alleen via 3g werkte ! niet op gelet !
binnen een avond 500 mb op
gelukkig kreeg ik mailtje.
en had ik een data limiet van 1 gig
Maar pfff dat gaat hard in de papieren lopen als het fout gaat.

dus beter is duidelijk afspraken!
en anders maar even een dagje zonder phone !
eventueel en goeie datamanager app
zodat ze het goed bijhouden.
11 jaar geleden
Daar zijn grofweg 2 methoden voor:
1) Filtering via Mac-adres
2) Door het wijzigen van het wifi-wachtwoord
3) door software op de telefoons te installeren

1) De toegang tot het draadloze netwerk beperken kan door in te stellen welke apparaten verbinding mogen maken met uw draadloze netwerk. Welke apparaat toegang krijgt wordt bepaald aan de hand van het MAC-adres (MAC staat voor "Media Access Control" en wordt ook wel hardware-adres genoemd). Via configuratie van uw modem kunt u de toegang tot uw netwerk beperken tot computers en andere apparaten met een bekend MAC-adres.

Een voorbeeld van een MAC-adres is 00:0C:6E:D2:11:E6. Kijk in de handleiding van uw modem leverancier voor MAC-adres configuratie.

2) Wanneer u uw wifi-netwerk configureert, dan heeft u waarschijnlijk een wachtwoord hiervoor opgegeven. Via dit wachtwoord wordt het wifi-verkeer versleuteld. De bekendste vormen zijn versleuteling via WEP of via WPA.

Door simpelweg het wachtwoord te veranderen kunnen ook uw kinderen geen gebruik meer van het wifi maken.

3) Beide hierboven beschreven methoden werken, maar ik ken helaas geen wifi-apparaten die dit automatisch tijdgebonden toestaan.
Wellicht dat het kan door het hele netwerk-verkeer via een speciale server-pc te laten lopen, maar dat lijkt me overkill.

Ik zou eens op zoek gaan naar een dienst als net nanny. Die filteren veel minder geschikte pagina's weg en zijn ook qua tijd e.d. te configureren. U moet dan wel software op de telefoons van de kinderen installeren.

Een voorbeeld van dergelijke software is hier te vinden:
http://www.netnanny.com/mobile
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook de router uitzetten als je het welletjes vindt. Op de meeste modems zit een uit-knopje. Lastig is wel dat je dan zelf ook geen interwebs meer hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kind met het badwater weggooien.
De telefoons in nemen?? Of ben ik nou erg naïef.

Mijn modem (Fritz!box) kan ik instellen welke computers (telefoons) hoe lang mogen internetten.

Zelf maak ik daar echter geen gebruik van. Ik vind dat voor onze situatie een achterbakse manier van werken ten opzichte van de kinderen. Voelt 'stiekem' en een vorm van machtsmisbruik omdat ik het wachtwoord van de router heb en zij niet.

Het is net als met drinken. Geef zelf het goede voorbeeld, en grote kans dat de kinderen daar iets van op pikken. Excessen en experimenteren houd je niet tegen, maar op deze manier houd je het wel binnen de perken.