Kan ik een .bat bestand uitvoeren vanaf mijn webserver op een bezoeker zijn computer?

Ik ben met iemand een online bureaublad aan het maken (taakbalk met snelkoppelingen en een desktop) en als je daarop klikt moet hij een .bat uit gaan voeren die een bepaald programma start, maar ik kan nergens vinden hoe je een .bat kan uitvoeren vanaf je webserver. Hoe kan ik dit doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat moet je in je serverconfiguratie aangeven. De .bat wordt dan op je server uitgevoerd. Het is (gelukkig) niet mogelijk een .bat file (op de server) door de client te laten uitvoeren, dat zou niet veilig zijn.

Het is veel gangbaarder om .php (linux server) of .asp (windows server) bestanden te laten uitvoeren.

In de client laat je meestal javascript uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is uit veiligheidsoverwegingen gelukkig niet mogelijk. Je zou immers behoorlijk wat schade op de PC van de website bezoeker kunnen aanrichten als het wel zou kunnen.

Je kunt wel een .bat file ter download aanbieden om je site (eventueel ingepakt in een .zip). Bezoekers kunnen er dan voor kiezen het bestand te download en op de PC uit te voeren. Ze houden dan zelf controle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet; als dat mogelijk was dan zou een website je harde schijf kunnen formatteren, en dat is niet zo gezond enzo.

Een batch-file is echter slechts een lijst met commando's die door de Shell uitgevoerd worden, en applicaties die lokaal op de client staan kun je via JavaScript uitvoeren. Zie onderstaand artikel op CP;

http://www.codeproject.com/Articles/113678/How-to-execute-a-Local-File-using-HTML-Application

Je zou de commando's uit de batch-file een voor een kunnen uitvoeren via JavaScript. Veel mensen hebben echter JavaScript uitstaan, uit veiligheidsoverwegingen. Ik zou dan ook aanraden om het als een COM-component te ontwikkelen, en deze als een client-applicatie te starten in de browser.