Hoe kan ik cellen om en om selecteren in Excel voor een optelsom. Dus bijvoorbeeld dan moet ik optellen: Cel E4+E6+E8+E10+E12+E14 enz.ik moet tot 200?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Als al jouw cellen gevuld zijn (of niet) van E1 t/m E200 ofzo
dan zet je in cel F1 "+E1", in cel F3 "+E3" in cel F5 "+E5" zodat je dus van deze 3 cellen de inhoud ziet staan in kolom F en van E2, E4, E6 niets in F2, F4 en F6. Selecteer d.m.v. een blok cellen F1 t/m F6 en pak dan dat kleine vierkantje wat je ziet rechtsonder dit selectieveld (van E1 t/m E6). Je ziet nu ook dat je muiscursor veranderd in een plus. Sleep dit helemaal naar F200 en laat dit los. Nu wordt dit stukje E1-E6 gekopieerd t/m cel F200 en om en om zie je nu de inhoud staan van de oneven cellen van kolom E. Maak nu een totaal telling van kolom F (kan je ook plaatsen onder E of waar je dit maar wilt hebben.
Je hebt een extra kolom nodig nu. Als je dit (kolom F) kleurt met witte letters in een witte kolom ziet niemand hoe je het hebt gedaan. Succes ermee. PS Je kan ook elke andere plek gebruiken in jouw spreadsheet zolang je maar refereer naar cel E1 t/m E200. Vragen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het selectieveld is F1 t/m F6 niet E1 t/m E6, dus. ook dit stukje in kolom F wordt gekopieerd en niet dat in kolom E wat ook niet is geselecteerd. Sorry, foutje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met de CTRL-knop en je linkermuisknop. Is maar 100 clicks.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt ook niet. Je zou dan moeten beginnen met + cel klikken, weer een plus, volgende cel klikken, weer een plus, weer een cel klikken etc etc etc. IS niet snel zo.
Zet kolom F in elke cel de formule =1* ISEVEN(RIJ())
(dan krijg je om en om een kolom met nulletjes en eentjes, waarbij de eentjes op de even rijden staan, gewoon me het handje nullen en enen zetten mag ook, het gaat om het resultaat)

Vervolgens gebruik je niet de functie SOM, maar de functie
=SOMPRODUCT(E4:E200;F4:F400).

(vermenigvuldig de cijfers uit kolom E met die van F en tel ze dan op, doordat je de oneven rijen met 0 vermenigvuldigden de even met tel je per saldo dus de even rijen op)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk om en om 0 en 1, niet om en om een kolom ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de plaats waar u het totaal wilt hebben typt u =som( en nu klik u stuk voor stuk de cellen aan welke u wilt optellen terwijl u de Ctrl toets ingedrukt houdt, dan op enter.
Volgens uw voorbeeld
=som(E4;E6;E8;......E200)
de ; komt automatisch tss de cellen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Deze formule kan ook werken.
=SOM.ALS(A1:A200;even;B1:B200)
In de rij A vult u 1 tot 200
In rij B komt uw cijferwaarde.
In de cel waar deze formule staat komt de som van alle cellen uit de B kolom overeenstemmend met de even cellen in kolom A
Dit werkt enkel met de laatste versie van Excel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook, is wel arbeidsintensief en vervelend als je een verkeerde cel aanklikt. Zeker als je dit niet gezien hebt. Maar het werkt wel/ook.
In de cel gaan staan waar je de uitkomst wil hebben en dan =SOM(E2+E4+...+E200.

Is 5min werk.