Maakt het uit qua qualitate voor afdrukken van PDF bestand met welk programma het bestand is gemaakt ?

het gaat van zelfde letter type en zelfde afbeelding

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, het maakt niet uit. Over de kwaliteit van de pdf hoef je niet in te zitten als je twijfelt tussen programma's. Er vanuit gaande dat je het hebt over gerenommeerde programma's zoals Quark of Indesign.

Er zijn belangrijkere aspecten waar je rekening mee kan houden voor een goed eindresultaat.

- werk in de juiste resolutie
- gebruik de juiste exportprofielen voor je pdf (vraag je drukker)
- hoe betrouwbaar is de weergave van je monitor
- zorg voor de juiste kleurprofielen voor alle programma's die je gebruikt, dit geld dus ook voor bijv. Photoshop (vraag je drukker)
- gebruik betrouwbare fonts

In principe zou ik nog wel even door kunnen gaan. Maar bovenstaand zijn wel basis dingen die je helpen om mooi drukwerk te krijgen.

Succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat maakt wel uit als je in Photoshop je pdf schrijft. Zorg er voor dat je opmaak op 300 dpi is (hoge resolutie) en dat dat de pdf-voorinstelling op hoge kwaliteit staat of voer een waarde in van 300 dpi.
Bij pixelgeorienteerde bestanden (jpgs bijvoorbeeld) kan je de pdf niet oneindig vergroten dus zal je ongeveer op ware grootte moeten opmaken.

Als je vanuit Indesign of illustrator een pdf schrijft en alleen vectoren (lijntekeningen en tekst) in je bestand hebt, zal de kwaliteit altijd goed zijn.