Wie kan mij helpen met een formule in Excel?

Hallo, ik ben bezig met een EK Poule, maar wil nu automatisch punten laten toekennen. Ik weet alleen niet hoe ik de formule moet maken. Ik wil dat als C8 en D8 gelijk zijn aan I8 en J8, men zowel de punten in E116 en E117 krijgt. Als men alleen het resultaat goed heeft, moet diegene alleen de punten in E116 krijgen. Hebben ze ook dat fout, dan moeten ze 0 punten krijgen. Ik weet echter niet hoe ik deze formule moet maken. Kan iemand mij helpen?

Zie afbeeldingen voor voorbeeld!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als ik je goed begrijp, zou dit moeten doen wat je wilt:

    =ALS(C8=I8; E116+ALS(D8=J8; E117; 0); 0)
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hij werkt niet. Ik heb nu zelf een formule gevonden die op zich goed werkt, er is alleen 1 probleem. Als ik niets invul, ziet hij Excel de cellen automatisch als 0, dus als ik 0-0 of 1-1 o.i.d. voorspel, krijgt de deelnemer toch 1 punt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "hij werkt niet" - wat gebeurt er dan? Als jouw formule wel werkt, kun je met ISLEEG() of ISGETAL() uitvinden of er wel een getal in de cel staat. (Ik weet niet zeker of ik de functienamen goed heb vertaald, ik heb hier alleen de Engelse versie van Excel.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn formule is: =ALS(OF(ISLEEG($C8);(ISLEEG($D8)));0;(ALS(EN($C8=I8;$D8=J8);$E$116+$E$117;ALS(EN($C8<$D8;I8$D8;I8>J8);$E$116;ALS(EN($C8-$D8=0;I8-J8=0);$E$116;0)))))) Ik hoop dat iemand hem een beetje snapt..
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens mij doet onderstaande precies hetzelfde als jouw formule: =ALS(OF(ISLEEG($C8);ISLEEG($D8));0;ALS(EN($C8=I8;$D8=J8);$E$116+$E$117;ALS(OF(EN($C8<$D8;I8$D8;I8>J8);EN($C8=$D8;I8=J8));$E$116;0)))
Cryofiel
12 jaar geleden
En als dat klopt, kan hij nog verder worden vereenvoudigd...

Andere antwoorden (1)

Zou je het niet in VBA doen, dan zie je de formule niet staan. En ook niet de mogelijkheid om de formule per ongeluk te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is VBA?