Wanneer ik door een derde een webshop wil laten bouwen, alleen het technische deel, welke programma's moet zo iemand dan echt onder de knie hebben?

Stel ik benader een handige student op de academie om het technische deel van een webshop te realiseren (Afreken mogelijkheden, statistieken, zelfstandig bewerkingen kunnen uitvoeren door opdrachtgever, door bezoeker foto's van producten kunnen vergroten/verkleinen om te kunnen bekijken, automatische e-mail-afwikkeling d.m.v. invulvelden e.d.), van welke programma's moet zo'n jongen / meisje dan toch minimaal het nodige verstand hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op http://www.zen-cart.com/ kun je een gratis programma downloaden om een webshop aan te maken. Inclusief al die dingen die jij noemt. Als je zelf ook een beetje handig bent, kun je het zelf misschien ook wel!
Bron: eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom opnieuw het wiel uit vinden? Er zijn genoeg standaard pakketen beschikbaar. Downloaden en uitbreiden naar eigen wens. Kosten zijn dan lager dan alles door student(en) te laten bouwen. Bovendien kun je mee liften op de doorontwikkelingen van zo'n pakket. Gratis en voor niks allemaal nieuwe verbeteringen en bugfixes.

Antwoorden (5)

Er zijn heel veel standaard webshop pakketten beschikbaar voor al die wensen al in zitten.

Veelal zijn ze ook gratis beschikbaar en laten ze zich meestal goed uitbreiden.

Het kan dus handiger zijn dat je een pakket uit zoekt of uit laat zoeken en dan pas iemand erbij roept die kennis heeft van dat product.

Maar meestal kom je er zelf wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar Joomle en Virtuemart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een webshop wil laten bouwen uit het niets dan moet die persoon minimaal de volgende programma's kunnen gebruiken:
Html Css Php MySQL.

Toegevoegd na 3 uur:
Programma's en/of scripttalen (dank Ivar91)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De programma's die ze nodig hebben zijn nogal verschillend. Er zijn heel veel IDE's (integrated development environment) die je er voor kan gebruiken. Zo kun je voor ASP.NET bijvoorbeeld Visual Studio gebruiken, en voor PHP kun je (al raad ik het niet aan) Dreamweaver gebruiken. Voor PHP heb je in principe zelfs al genoeg aan kladblok.

Desalniettemin werkt het ontwikkelen van het technische deel van websites, niet zoals bij Photoshop.

Bij Photoshop moet je het programma zelf goed door krijgen om alles eruit te halen, mij het technische van websites, moet je kunnen programmeren in programmeertalen.

Het technische bestaat eigenlijk alleen maar uit grote stukken tekst, waarin je aan een programma stap voor stap uitlegt wat hij moet doen, en wanneer hij wat moet doen.

Voor het ontwikkelen van websites maakt men in de meeste gevallen gebruik van het ASP.NET framework in combinatie met de programmeertalen C# of Visual Basic, of van de programmeer taal PHP.

Dus, bij het technische gedeelte van een webshop gaat het er niet zozeer om, dat je een programma goed door hebt, maar gaat het erom dat je een programmeer taal goed door hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lijkt er verstand van te hebben. Wat vraag ik dan concreet aan (programeertaal)vaardigheden aan zo'n student? Als ik een briefje wil ophangen, een advertentie wil plaatsen, welke vaardigheden verlang ik dan van zo'n student, hoe omschrijf ik het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij moet in ieder geval verstand hebben van HTML en CSS. Daarmee kun je het uiterlijk van de website bepalen. Verder is Javascript handig, maar niet vereist. Javascript wordt gebruikt om dynamische dingen mee te maken. Bijvoorbeeld een klok die door blijft lopen, of zoals hier bij Goeievraag, dat als je op "1 reactie" klikt, dat dan de reactie naar beneden rolt. Verder moet hij verstand hebben van PHP of ASP.NET. Dat zijn talen die op de server zelf worden uitgevoerd, om gegevens naar een database te schrijven, betalingen uit te voeren, berekeningen te maken etc. Dus op een rijtje: HTML, CSS, Javascript (optioneel), en PHP of ASP.NET.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder moet hij ook nog verstand hebben van mySQL of SQL server. Dat zijn databases waarin alle gegevens in opgeslagen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, lijkt toch een hele waslijst. Reëel om dat aan een student te vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het goed onder de knie te krijgen gaat wel een behoorlijke tijd duren, maar er zijn zat studenten (met name ICT studenten) die dit wel kunnen, en die graag een zakcentje willen verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt tot zover, je hebt waardevolle informatie gegeven. Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. :)
Uit uw vraag is niet duidelijk hoe serieus u uw webshop hebben wilt. Is het om eenmalig de zolder leeg te verkopen ? Of wilt u een blijvend verkooppunt op het wwweb hebben ?

In het algemeen gelden de volgende twee punten:
- Bedrijfskundig advies kunt u het beste verkrijgen van collega’s. Gaat u daarvoor naar higherlevel.nl
Zie de link hieronder.
- Als u een webshop wilt bouwen waarmee u beoogt serieus inkomsten te genereren dan geldt in geval van webshops vooral het gezegde: goedkoop is duurkoop.
- Er is natuurlijk een middenweg tussen
"goedkoop, maar met lange ontwikkeltijd, onbetrouwbaar en zonder enige service"
en
"veel te duur, snel, efficiënt, betrouwbaar en met direct beschikbare en correcte service".

- - -

Uit uw vraagstelling maak ik op dat u zelf het verschil tussen een programma en een scripttaal nog niet zo goed ziet.

Als u dan ook nog een onervaren persoon uw webShop wilt laten bouwen dan kan die webShop maar beter niet al te dringend of al te serieus bedoeld zijn.
Bijvoorbeeld omdat u uw dochter of neefje een kans wilt geven iets moois te bouwen om op haar of zijn Curriculum te kunnen zetten.

- - -

Om op uw vraag antwoord te geven:
Als iemand geen enkele ervaring heeft met webshops bouwen, als tijd geen probleem is, als de kosten wel beslist laag moeten worden gehouden, en de webshop is niet al te serieus bedoeld (u verwacht niet dat er in week 1 meteen 10 klanten komen),

=> laat deze persoon dan een account voor u nemen bij een organisatie als dreamhost.nl .

U krijgt dan de beschikking over een aantal kant en klare modules, waaronder een webshop.
Deze webshop hoeft slechts *aan* gezet te worden (geïnstalleerd), maar dan komt het werk waarvoor de student heel stevig aan de slag zal moeten; het aanpassen van de configuratie.

Voor het aanpassen van de configuratie moet de student
1. een grafisch programma ter beschikking hebben om uw wensen visueel vorm te geven,
2. html kunnen lezen en schrijven,
3. CSS kunnen lezen en schrijven,
4. PHP kunnen lezen en schrijven,
5. kennis hebben van servers en clients,
6. kennis hebben van het beveiligen van informatie die zich over het wwweb verplaatst.

En omdat het over verplaatsing van geld en goederen zal gaan zijn daar vermoedelijk ook nog wel voorwaarden aan verbonden voordat u dat met een gerust hart kunt doen, in een webshop die door een onervaren persoon gebouwd is.

Tenzij u de webshop dus niet al te serieus bedoeld hebt.
=> Waar helemaal niets op tegen is.