Waar moet ik bij een web site bouwer op letten (idee en functionaliteiten heb ik op een rijtje staan) als ik opdracht geef (buiten de prijs)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een aantal aandachtspuntjes:

Wat wil je zelf kunnen beheren aan de website? Zorg dat hij hem zo bouwt dat je niet voor elke kleine tekstuele wijziging bij je sitebouwer terecht hoeft, of spreek af welke tarieven hij voor wijzigingen hanteert.

Krijg je er een duidelijke instructie bij van hoe je de dingen die je zelf moet doen, ook zelf kunt doen?

Is hosting inbegrepen bij het tarief?

Heb je een oude site waar delen van moeten worden gemigreerd? Wat kost dat dan?

Hoe gaat de sitebouwer om met 'goede ideeën' die jij ongetwijfeld gaat krijgen nadat hij zijn eerste versie heeft laten zien? Zijn die ingecalculeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op het bovenstaande antwoord (en zonder te weten wat jij al op papier hebt staan) zou ik de volgende aandachtspunten meenemen:

- Gewenste uitstraling
1. Geef een ontwerper duidelijke instructies over de huisstijl die eventueel beschikbaar is. Kleur, vorm, lettertype, logo enzovoort.
2. Zet op papier wat de doelgroepen zijn die je met de website wilt bereiken en welke eisen en uitstraling daarbij passen (b.v. zakelijk, jong, dynamisch, makkelijk toegankelijk voor ouderen, eigentijds, etc.).
Het basisontwerp kun je dan later toetsen aan de voorwaarden die je de ontwerper meegaf.

- Rechten (waaronder auteursrecht)
Zorg dat alle rechten automatisch zijn afgekocht, zowel in praktische zin als wat het auteursrecht betreft. Het moet dus zó worden opgeleverd dat ook anderen (jijzelf of andere ontwerpers) er direct mee aan de slag kunnen. Kies dus ook een systeem dat gangbaar is.

- Toegankelijkheid en gebruiksgemak
Een website waarop je vaak moet doorklikken om bij de informatie te komen waarnaar je op zoek bent, zal in de praktijk nooit succesvol worden. Dus: opbouw en zoekstructuur zijn heel belangrijk!

- Teksten en illustraties
Je zult duidelijke afspraken moeten maken wie/wanneer de teksten aanlevert en illustraties regelt (en betaalt!).

- Fasering
Leg duidelijk de fases vast (en de bijbehorende kosten per fase) voor het schetsontwerp, het ontwerp, tussentijdse aanpassingen, technische uitvoering, testfase, implementatie etc. Spreek af dat je per fase betaalt en dat elke volgende fase vooraf wordt gegaan door een nieuwe opdracht. Zo kun je (als het niet klikt of wanneer de ontwerper niet aan de opdracht voldoet) het traject tussentijds beëindigen.

- Offertes
Zet alles (inclusief een tijdplanning) vooraf op papier en vraag drie websitebouwers om vrijblijvend een offerte uit te brengen.

Ook op bijgaande website vind je nog een aantal handige tips. Een leuk traject; veel succes!
12 jaar geleden
Als je je website zelf wilt gaan onderhouden, heb je een CMS nodig (Content Management System). Het kan zijn dat de webdesigner dit zelf bouwt; daar zit vaak een flinke prijskaart aan. Maar als je website wordt gebouwd in Joomla, Drupal, of WordPress, let dan op dat je niet te veel betaalt. Dit zijn namelijk Open Source systemen (gratis). Overigens zou ik sowieso niet voor Joomla kiezen, want de beveiliging (tegen hackers) is daarop niet bijzonder sterk.

Let ook op dat de domeinnaam op jouw naam geregistreerd wordt, en dan natuurlijk bij een hostingprovider van jouw eigen keus. Voorbeeld onder bronvermelding: de WebReus - goedkoop, erg snelle service en altijd stabiel (in mijn ervaring althans).

Als je al een logo en huisstijl (briefpapier, visitekaartjes enz.) hebt, zorg dan op dat dat terugkomt op je website, zodat die herkenbaar en 'vertrouwd' overkomt op je bezoekers.

Heb je nog geen logo/huisstijl, vraag dan of de webdesigner dit ook kan ontwerpen, zodat je straks 1 geheel hebt. Let dan er dan vooral dat jij exclusief gebruiksrecht krijgt over het logo, anders kan de designer het ook gebruiken voor andere klanten en dat moet je natuurlijk niet hebben.

Lever zoveel mogelijk eigen materiaal aan: tekst, foto's, afbeeldingen.

En zorg dat er geen tiep- of spelvouten in je teksten staan! Ik zie nog steeds veel te vaak websites waar fouten in staan. Als je zelf moeite hebt met het schrijven van teksten, vraag dan of de bouwer jouw concepten goed kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal er nog even eentje toevoegen aan je lijstje met open source CMSen: Contao.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee... nog nooit van gehoord. Dank je wel.
Ik wou eigenlijk ook Smarty en Magento nog vermelden maar die zijn niet echt gangbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(ik was nog niet klaar) En Magento's gratis versie is ook nog vrij beperkt, geloof ik (zelf nooit meer gewerkt).
Buiten de functionaliteit, de prijs en het idee (wat bedoel je daar precies mee ?), moet je letten op het volgende:

Is het iemand die je nog helemaal niet kent en gaat het om een flink bedrag (paar duizend euro) dan dit:

1. Is deze bouwer in staat mijn idee uit te voeren ? maw heeft deze bouwer al eens eerder iets soortgelijks gedaan ? Kan hij of zij bijvoorbeeld buiten de standaard templates werken of is dat nieuw voor hem/haar ? Wanneer je juist wel een template wilt; kan die persoon dat of wil die daar telkens alsnog van afwijken ?

2. Let op je oplever-datum. Wanneer wil je je site uiterlijk online hebben ? Trek daar nog een zekere tijd vanaf waarin getest en aangepast moet worden. Spreek dat ook af en laat het in de offerte op nemen.

3. Welke voorwaarden hanteert de bouwer/-ster ? Als door overmacht de bouw niet door gaat, wat gebeurd er dan met eventuele voorschotten, al gedaan werk, overschrijding deadline e.d.

4. Wat staat er tegenover als de deadline niet gehaald wordt ? Spreek bv een korting op de factuur af voor iedere maand die te laat wordt opgeleverd.

5. Let heel erg goed op je materiaal. Je zult zelf het een en ander aan moeten leveren. Zorg dat je daarmee ruim op tijd bent, om op onthoud te voorkomen. Denk daarbij aan je logo, je afbeeldingen, je teksten.

6. De content van je site !
Schrijf je inhoud zelf. En trek daar dus de tijd voor uit.
Lever die bovendien ruim op tijd aan.

7. Je wilt een getekende offerte hebben, waarin precies staat wat er met de 1e bespreking is afgesproken. Ben je met de weergave ervan niet akkoord pak de telefoon en overleg onmiddelijk. Laat wijzigingen doorvoeren in de offerte.

Ik vergeet vast nog wel wat, maar dit zijn de belangrijksten waar ik als bouwer tegenaan loop met klanten.