Wat is een makkelijke programmeertaal om mee te beginnen?

Ik heb nog nooit geprogrammeerd, maar wil het graag een proberen. Met welk programma moet ik beginnen? En hoe kan ik die programmeertaal goed leren? (Een soort gratis cursus, of zoiets)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Probeer het eens met scripting talen.

Dit zijn een soort programmeertalen bedoeld om software (zoals flash) of websites mee aan te sturen. Ze zijn meestal ook afgeleid van bestaande programmeertalen (meestal van basic en C).

Als je dus begint met talen zoals VBscript (zoals terecht hierboven gesuggereeerd) wat afgeleid is van visual basic, of javascript (afgeleid van java, wat weer lijkt op C) dan kun je wat gevoel opbouwen voor de syntax (schrijfregels) van zo'n taal, en later door naar de wat echtere programmeertalen.

Een tussenstation zou dan zijn visual basic. Hiermee kun je met gebruik van de standaard windowscomponenten echte programma's maken, terwijl de taal nog steeds heel eenvoudig is.
Een stapje moeilijker is JAVA. De meeste platformen kunnen JAVA software draaien (zowel MAC, linux, en windows) maar het is geen échte programmeertaal in de zin dat je er echt de hardware mee aanstuurt. Eigenlijk "drijft" JAVA nog steeds op een schil van software dus.

De echte programmeertalen, zoals C++, zijn je uiteindelijke doel, dus ik zou het het meest logisch vinden als je gewoon leert javascripten. Kun je meteen eens experimenteren met wat je allemaal in websites voorelkaar krijgt.

Mocht je uiteindelijk echt tot het maximale willen gaan en machinetaal schrijven, dus echt opdrachten geven aan de processor enzo, zoek dan eens naar Assembly tutorials.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha er zit er weer een te minnen zonder motivatie. diegene mag nu voor zichzelf een persoonlijkheidspuntje eraf trekken :P En nats: google op "visual basic tutorials"

Andere antwoorden (7)

VBScript is erg makkelijk, niet erg uitgebreid. Je kunt er dan ook niet zo veel mee, maar het is grappig om te zien wat je er allemaal mee kunt doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste bron is echt alleen maar de pure basis, de tweede bron is volgens mij iets beter. Msconfig is voor zover ik weet geen opdracht in VBS. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visual Basic is inderdaad zeer uitgebreid, maar VBScript niet. Dit is een uitgeklede versie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel opgeslagen als .vbs? Geeft het script een foutmelding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke code? Misschien kan je daar op googelen. Er staat als het goed is ook een regelnummer en teken bij, als je het opent in Notepad++, dan kan je het zo opzoeken. Notepad++ is trouwens een erg fijn programma om in te programmeren.
Op http://www.w3schools.com/ staan voor de meeste talen cursussen. PHP is een makkelijke taal om mee te beginnen. HTML moet je eerst leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook HTML is helemaal niet moeilijk, maar dit zijn allebei programmeertalen voor het internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HTML is een opmaakcodering geen echte taal.
bamibal
12 jaar geleden
Waar staat die L dan voor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HTML is een opmaaktaal :) HyperText Markup Language Het is code om je webpagina's weer te geven :) zoals jij dat wilt. HTMl mag misschien achterhaalt zijn, maar als je een webpagina wilt opbouwen blijft het hanidge kennis om de basis hiervan te kennen.
Wat wil je er precie smee.. Wil je een website maken, een klein spelletje of ben je van plan echt te gaan programmeren?

Het makkelijkst is als je al wat SQL kennis hebt, hiermee kun je data uit een database halen, waardoor je dus ook echt iets met je gegevens kan. Heb je nog geen ervaring met SQL dan zou ik hiermee starten. Onlin ezijn kleine cursussen te vinden zoals:

http://www.cemml.colostate.edu/assets/pdf/LCTASQL.pdf

maar er zijn veel meer mogelijkheden.

Als je een website wil gana maken zou ik met HTML beginnen en jezelf daarna wat verdiepen in XML of Java.

Mijn ervaring is verder dat als je een 3e of 4e generatietaal oppakt en je hierin handig wordt je jezelf vrij snel andere talen aan kan leren. ikzelf ben op school met Java gestart. Hiervoor zijn ook veel gratis tools en programma-tjes.

start met het downloaden van eclipse:
(bv: http://www.eclipse.org/downloads/packages/eclipse-classic-371/indigosr1)

En start met een simpele hello world applicatie:

zoals bv deze: http://www.javacoffeebreak.com/java101/java101.html

Als je die snapt kun je naar de volgende pagina om zo stap voor stap door Java heen geleid te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, de eerste vraag die je je moet stellen is: Wat wil ik er mee gaan doen?

PHP is een erg makkelijke taal om mee te beginnen. Deze kun je zelf zo moeilijk maken als je wilt (door de o bject-georienteerde kant op te gaan en dergelijke), en uiteindelijk ook uitbreiden met extra programmeertalen ter ondersteuning (denk aan JavaScript) en in mindere maten HTML en CSS (dit zijn geen programmeertalen maar ondersteunen je bij het maken van een website).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn recente jaren (ik reken al die ouwe computers uit de jaren 80 dan even niet mee) ben ik pas echt redelijk goed gaan programmeren met Blitz Basic.

Het probleem met de diverse talen is dat je ineens een heleboel tegelijk moet weten voordat je ook maar één scheet kunt laten met zo'n taal. Veel talen zijn ook 'decorated' hetgeen betekent dat ze vol staan met symbolen en duistere woorden. Voor een beginner is zoiets funest. Blitz Basic is behoorlijk clean in dat opzicht. De taal is bedoeld voor de gaming community, maar ik maak er zelf andere dingen mee (ontwerptools en allerlei andere ondefinieerbare meuk).

Er zijn meerdere generaties Blitz, de oudste (2d) wordt geloof ik niet meer verkocht en/of ondersteund, en kun je wellicht her en der wel vinden (zoals je overigens alles wel kunt vinden trouwens), de versie daarna is Blitz3d, waarmee je 2d en 3d kunt maken (onderschat het maken van games en 3d-games overigens niet). Daarna kwam Blitzplus uit, wat in principe de oude Blitz2d is met support voor de Windows interface (dus windows, buttons, scrollbars etc.). Daarna kwam BlitzMax uit, en die versie is er eigenlijk nog steeds omdat die versie redelijk open is.

De makkelijkste versies om te leren zullen de oude generaties zijn; Blitz2d, Blitz3d en Blitzplus. Dat zijn procedurele talen, dus geen complexe objecten en dergelijke, ideaal als opstap. BlitzMax is een objectgeoriënteerde taal, dus met classes. Echter het *hoeft* niet. Je kunt ook gewoon simpel procedureel programmeren in 'Max. Voor alle Blitzen geldt: het kleinste programma is één commando.

Het probleem met bijv. c++ is (althans, zo zie ik 't) is dat je dus heel veel tegelijk moet weten voordat je er iets aan begrijpt. Je kunt maar 't beste gewoon weten wat een object is, en wat overerving is. En dat is precies het probleem; het is een manier van ontwerpen, en die ga je van nature aanleren, maar dat gebeurt pas nadat je eerst jarenlang hebt geprobeerd om programma's van 10000 regels te maken *zonder* objecten, dus op de klassieke BASIC-methode (puinhoop-galore!). Op dat moment schreeuw je om objecten zonder dat je bewust weet dat het om objecten gaat.

Je kunt in BASIC dus in een *veilige omgeving* leren denken als een programmeur, in andere talen moet je vaak al denken als een programmeur als je ze opstart. Zo ging 't bij mij dus, ik kreeg vroeger ook lessen C++, maar zag 't hele nut niet van objecten. Ik heb 't mezelf uiteindelijk aangeleerd door gewoon heel veel in BASIC te werken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Delphi lijkt me handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een website wilt maken, dan moet je eerst html en css leren. Daarna kan je met javascript of PHP beginnen.