(weer) Een vraag over HTML:waar moet ik mijn mail invullen?

ik wil graag een invulformulier op mijn site, dat mensen kunnen invullen en als ze dan op verzenden klikken, moet het naar mij gestuurt worden. Het fomulier is klaar,de "verzenden" knop is klaar,alleen het deel van "naar mij mailen" lukt nog niet. Hieronder zie je de html van de site. De vraag is nu: wat moet ik waar invullen om te zorgen dat het formulier naar mij wordt gstuurt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt dit forumilier kennelijk uit een php cursus gehaald. Daarin staat ook precies wat je waar moet invullen. Je eigen mailadres vul je in achter de value bij "to"

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens staat er ook nog een verwijzing naar een pagina die je krijgt als het mailformulier is ingestuurd. Je kunt hiervoor een HTML pagina maken en in het PHP script de locatie zetten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je moet trouwens het script mailform.php ook op je website zetten indezelfde map als deze html pagina!

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik heb even gekeken in andere PHP tutorials voor mailformulieren (zie bron). kan het zijn dat in de tutorial twee dingen worden beschreven:

1. Hoe je HTML pagina eruit moet zien
2. Hoe het PHP bestand er uit moet zien.

Beide bestanden moeten naar je website.

Je moet dus denk ik twee pagina's maken, een heet bijvoorbeeld mailform.htm en de andere mailform.php.

Voor zover ik na kan gaan hoort regel 17 t/m 32 in het bestand mailform.php thuis en de rest op de HTML pagina.

Toegevoegd na 46 minuten:
Om verder terug te komen op je vraag: Ik heb de parameters die je in het form gedeelte moet wijzigen omcirkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder lijkt me regel 28 overbodig. Of kijk ik verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
regel 28 hoort bij de remark. Het is een opmerking die begint met // Ik vraag me wel af of de tekst mail uit regel 28 niet naar regel 27 moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regel 28 hoort bij het commentaar van regel 27. Als het zo blijft staan, wordt het een error.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som & sjoerdl: precies, dat lijkt mij ook.

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik kan zien en beantwoorden moet je die php code in een tekstbestand zetten (als kladblok) en opslaan als mailform.php

Dat bestand moet je er gewoon bij uploaden naar je server.

Toegevoegd na 32 seconden:
Dus niet includen in je html pagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@hen3iette: Dat is onjuist, je moet het script mailform.php hebben en dat samen met het formulier (HTML) op je website plaatsen. @Dharokzammy: Als je het PHP script niet hebt, wat staat er dan in je cursus? Dit komt duidelijk uit een tutorial.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som: bij mij niet hoor. Ik heb het script op mijn server staan en in mijn html pagina's slechts de verwijzing naar dat script en dan het mailformulier zelf (waar bezoekers invullen en versturen). En het komt altijd keurig in mijn mailbox
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt enkel deze pagina nodig. Het formulier en de afhandeling zitten in 1 script (met zowel HTML als PHP).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, met zijn voorbeeld bedoel je? Dat kan uiteraard want dat wist ik niet zeker. Vandaar ook dat ik zei voor zover ik kan zien en antwoorden ;-) Mijn script zier er ook wel wat anders uit inderdaad: // CONFIGURATIE //
////////////////// // Ontvangers
$_BSFM = array();
$_BSFM['to'] = "info@eigenemailadreshier.nl"; // Naar welk adres moet de email worden verzonden? (VERPLICHT)
$_BSFM['cc'] = ""; // Stuur deze email ook naar.. (OPTIONEEL)
$_BSFM['bcc'] = ""; // Stuur deze email ook naar.. (OPTIONEEL) // Onderwerp van email
$_BSFM['default_subject'] = "Hier de naam van het onderwerp van het formulier wat je zelf in je mailbox krijgt, bijvoorbeeld mijn website mailformulier"; // HTML Paginas
$_BSFM['error_page'] = ""; // Foutmelding pagina (OPTIONEEL)
$_BSFM['thankyou_page'] = "bedankt.html"; // Bedankt pagina (OPTINEEL) // Foutmeldingen
$ERROR['invalid_email'] = "Het emailadres is niet geldig. Ga terug en probeer opnieuw.";
$ERROR['empty_REQUIRED'] = "Een verplicht veld is niet ingevuld. Ga terug en probeer opnieuw.";
$ERROR['anti_abuse'] = "Sorry, er is een limiet van 1 email per minuut."; // Als bedankt.html niet bestaat wordt het onderstaande weergegeven $MSG['thank_you'] = "Bedankt, de email is verzonden! U ontvangt zo spoedig mogelijk een email met uw bestelbevestiging en verder informatie."; etc.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@henriette: Dat bedoel ik ook
@Biertje: Volgens mij staat in de HTML code nu een verwijzing naar mailform.php in het action gedeelte. Zoals de webpagina nu is opgebouwd is het een HTML input form met een method Post. Dan is er een externe verwijzing naar een script nodig dat de mail daadwerkelijk verstuurt. Dat script kan aspx zijn of CGI of PHP e.d. of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som: je kunt toch dit script "mailform.php" noemen? In het action deel wijs je dan naar hetzelfde script.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@henriette: We waren tegelijk aan het schrijven. Bovenstaande opmerkin is geen reactie op jouw script. In de HTML maak je formulieren aan, met de methode POST (zie zijn code) geeft hij aan dat de verwerking extern gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bovenstaand script (even naamform.php genoemd) alleen maar op mijn server staan. In mijn html pagina staat alleen maar dit op de plek waar ik het formullier heb staan:
method="post">

Vul
hier aub je naam en emailadres in om je in te schrijven voor de
Nieuwsbrief van De Mijmerij.

style="text-align: right;">Naam:

style="text-align: right;">Email:

name="naam" type="text"> name="achternaam" type="text">
name="uemail" type="text">

type="submit"> type="reset">

Ik kan met het script allerlei verschillende mailforms met verschillende onderwerpen maken. Dan hoef ik alleen de naam van het script en in de code "
method="post">" te veranderen. Het enige waar ik met dit mailform aan moet denken is dat name= uemail moet zijn, ipv van email. Verder werkt alles perfect. Of begrijp ik nu zelf verkeerd waar het om gaat? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chips! :-/ Dacht dat ik al het herkenbare eruit had gehaald. Sorry :-( Nou ja, weten jullie meteen dat je er ook een nieuwsbrief-form van kunt maken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja, en het gedeelte in mijn html kan ik dan ook gewoon uitbreiden met keuzemogelijkheden als vinkjes of keuzelijsten, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar omdat jij eerst zei: "@hen3iette: Dat is onjuist, je moet het script mailform.php hebben en dat samen met het formulier (HTML) op je website plaatsen." Maar dat hoeft dus bij mij niet. Gewoon het .php script op de server en het gedeelte op de site met een verwijzing naar het script. Nou ja, hopen dan maar dat vraagsteller er nu nog iets van snapt met die babylonische spraakverwarring ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het PHP bestand op een server zet en hier in een HTML pagina naar verwijst bedoelen we hetzelfde. De vraagsteller zou ik adviseren de cursus eens goed door te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dharokzammy: Dat hoeft ook niet je eigen webserver te zijn. Ik neem aan dat je je HTML bestand naar de server van je provider kunt uploaden (je hebt dan waarschijnlijk ergens webruimte). Dat moet ook met het PHP bestand. Het enige wat dan wel belangrijk is dat je provider PHP scripts ondersteund. Meer informatie hierover kan je provider leveren. Onze antwoorden gingen in op je specifieke vraag over PHP. Ik ga er dan vanuit dat je weet wat je doet, je weet wat PHP is en je weet dat je de bestanden op een server moet plaatsen. Als dat nog niet helemaal duidelijk is / was kunnen we je ook wel verder helpen hier, maar dan zou ik een simpelere vraag stellen. Bijvoorbeeld "Op welke manier kan ik een formulier maken op mijn website, waarmee bezoekers kunnen reageren". Dan moeten we alleen wel weten welke provider je hebt om je website online te zetten.
Oke, eerst even weer rustig kijken wat er nu eigenlijk gebeurd. Als de server het bestand 1stephp.htm moet afleveren, wat gebeurd er dan? De server zal denken dat het een HTML bestand is en het gewoon zo sturen naar de client. Er wordt dus geen PHP uitgevoerd en er zal dus ook geen mail verstuurd worden.
Het bestand hernoemen naar 1stephp.php dan? Dat scheelt alweer een hoop, want nu zal de server de PHP gaan uitvoeren en de HTML ook naar de client sturen. Maar willen we dat wel? Dat betekent namelijk dat elke keer als de pagina geopend wordt, er een mailtje gestuurd wordt, ook als er nog niet eens een formulier is ingevuld! Die PHP code wordt namelijk elke keer uitgevoerd.

Wat wil je dat er gebeurd? De PHP code moet pas uitgevoerd worden als het formulier is ingevuld. Dat kun je op meerdere manieren doen. Het makkelijkst (en ook in lijn met de hierboven gegeven antwoorden) is om het formulier naar een PHP pagina te sturen. Kijk eens naar regel 6. Daar staat een verwijzing naar 'mailform.php'. Als iemand dus op de knop verzenden klikt, dan wordt het bestand mailform.php geladen. Als je zorgt dat het bestand mailform.php de PHP code krijgt, dan gaat het, mits er geen fouten in de PHP code zitten (zie ook de reacties bij het antwoord van som), wel werken.

Om PHP te begrijpen is het heel erg handig om ook wat kennis van HTML te hebben. Ga voor jezelf na wat er nu eigenlijk gebeurd als een bestand geladen wordt. Probeer jezelf als server te zien die een bestand moet sturen naar een client. Als je daar wat handigheid mee krijgt, kun je heel wat problemen oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede samenvatting Sjoerdl. Dit is ook precies wat ik bedoel.
Ben je zeker dat je verbinding hebt gemaakt met een smtp-server? Je kan het ook zo doen:

...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euhm, met mailto (dat overigens binnen de aanhalingstekens hoort), open je de mail-client van de gebruiker die dan een mailtje kan sturen. Dat lijkt me niet echt de bedoeling van een formulier op een website...