Vraag over php/html: welk programma heb ik nodig?

Ik heb een bestand met html en php script erin(in notpad++), deze wil ik graag openen in mijn browser dus typ ik de locatie in, vervolgens komt er een scherm tevoorschijn die vraagt of ik het bestand wil openen. Ik klik op ja, en krijg en een nieuw scherm, van Abobe Dreamweaver deze keer,er staat dat mijn adobe dreawaver trial is verlopen (klopt ook). Maarrrrrr waarom doet hij zo moeilijk over he openen van dit bestand?! er zijn genoeg webpagina's die zijn gemaakt met php, en daar doet hij niet moeilijk over! Als ik mijn bestand opsla als een .htm bestand opent hij hem braaf, maar pakt hij hij php script niet op, hoe verhelp ik dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet eerst even duidelijk hebben wat een server en een client is. De server is de computer die de webpagina aan de client geeft. De client zorgt ervoor dat de code omgezet wordt in iets wat mensen kunnen begrijpen. Ofwel: de client is jouw browser (Internet Explorer/Firefox/etc) en die vraagt aan de server de webpagina's. Dit is handig, want nu heb je een verzamelplaats: de server. Alle bezoekers krijgen de webpagina van die server aangeboden.
PHP wordt server-side uitgevoerd. Dit houdt in dat de server de PHP code uitvoert. Als die code is uitgevoerd, wordt alles wat overblijft naar de client (jou dus) gestuurd. En omdat de server de verzamelplaats is, kun je PHP bijvoorbeeld gebruiken om te tellen hoeveel bezoekers er al op je site zijn geweest en dit vervolgens doorgeven op de website.

Waarom werkt het testen van een PHP pagina dan niet op je eigen pc? Nou, je bent dus geen server en je pc kan dus niets met de PHP code. Waarom werkt een HTML pagina dan wel? Omdat HTML wel door de client gelezen kan worden.
Wat je kunt doen, zoals mjn ook aangeeft, is zelf een server worden. Dit is niet heel erg makkelijk (tenminste, ik ken er drie-klik tools voor), dus daar zul je wat tijd in moeten steken als je dat graag wil. Makkelijker is om zelf een internethost te nemen waarbij je de PHP bestanden gewoon kunt testen. Tegenwoordig kost een website niet heel erg veel meer op jaarbasis. Je zou zelfs nog naar gratis PHP hosts kunnen zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

php is een programmeertaal. php kun je dus niet rechtstreeks openen in je browser. Je zult een programma moeten gebruiken dat php omzet in html. Dat kun je oa. doen met een webserver. (Als je via het web een php-pagina opent zet de webserver van die site het dus om in html.) Op Apple computers is een webserver standaard geïnstalleerd. Voor Windows zul je zelf op zoek moeten naar een server, en de handleiding moeten doorspitten op zoek naar de juiste instellingen. Geen pretje, maar het kan wel. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een eigen domeinnaam met webruimte hebt kun je je pagina ook uploaden en dan in je browser bekijken. Dat is waarschijnlijk nog het makkelijkst, al moet je dan wel bij iedere wijziging opnieuw uploaden.