Hoe maak ik op een veilige manier mijn Macbook Air schooon?

Mijn MacbookAir is zo erg langzaam en nu wil ik hem helemaal schoonmaken. Defragmenteren lijkt me geen goeie optie. Ik wil weer een schone laptop creëren. Help.

Toegevoegd na 1 uur:
Stel dat ik mijn MBA wil verkopen, hoe krijg ik hem dan zo schoon alsof hij 'net uit de winkel' komt??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Defragmenteren is juist wel goed. Niet verwarren met formatteren.

Antwoorden (2)

Als het programmaatje Ccleaner ook op mackbooks draait zou ik dat gebruiken ! Is echt heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Macbook wordt over het algemeen niet echt veel trager, dat is een van de grote voordelen van een Macbook boven een PC. Schoonmaken of defragmenteren zou dus onnodig moeten zijn.

Echter, als je Macbook echt trager is geworden, je ziet de beachball des doods veel, kan dat een aantal redenen hebben. Of je HD is letterlijk gesleten. Dan is je MacBook gewoon oud en moet je die vervangen of een nieuwe kopen. Dit lijkt me echter onwaarschijnlijk.

Het kan ook zijn dat je veel programma's tegelijkertijd draait. Dan moet je er simpelweg wat uitzetten. Soms moet je programma's ook handmatig nog in het dock uitzetten voor hij helemaal verdwijnt, dan is wegklikken niet genoeg. Ook willen meerdere openstaande tabbladen de compter wel eens trager maken.

Het meest waarschijnlijk is echter dat je schijf gewoon te vol zit. Als je veel torrents download maar weinig verwijderd wordt de computer gewoon erg traag. Maak je downloads folder leeg, kijk of je nog grote programma's als games hebt geïnstalleerd op je Macbook die je toch niet meer gebruikt en verwijder overtollige muziek. Veel is leuk, maar je doet er waarschijnlijk verstandiger aan om een externe harde schijf te kopen dan om al die rotzooi op je Macbook zelf te laten staan.

Ik hoop dat er een antwoord tussen staat waar je wat aan hebt. Er zijn verder wel programma's op het internet die pretenderen je Macbook op te ruimen, maar de werking van die programma's is in mijn ervaring marginaal. Ik zou even op verschillende fora checken of ze ook echt wel werken (de reacties op de site van het programma zelf kunnen vals zijn).