Tips over layout website?

Hallo,
Ik heb al een paar websites gemaakt nu en ik ben er best zeker van dat ik kan maken wat ik wil dus ik heb geen html hulp sites meer nodig. Alleen ik vind het moeilijk om iets te maken wat iedereen mooi en overzichtelijk vind. Ik heb al gezocht voor tips hiervoor alleen ik kan het niet vinden.
Met tips bedoel ik bijvoorbeeld: Een lichte achtergrond is handig omdat het dan makkelijker te lezen is en professioneler eruit ziet.
Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als het gaat om "wat iedereen mooi en overzichtelijk vindt": dat is een kwestie van smaak. De één houdt van felle kleuren, de ander vindt 'strak en clean' juist mooi.

Wat ik zelf erg lelijk vindt, is als een website niet goed verdeeld wordt over mijn scherm. Dus dat bijv. tweederde van mijn scherm aan de linkerkant is gevuld, en dat de rechterkant helemaal wit is. Ik hou ook niet van animaties, soms zie ik het nog op verouderde sites: een tekst die over het scherm rolt of voorbij schuift o.id. ..echt NOT done, vind ik.

Op een website voor bijv. een fotograaf mag de achtergrond juist wel donker zijn: daarop komen de foto's erg mooi over. De leesbaarheid van de tekst kun je zelf bepalen door die licht genoeg te maken.

Zorg dat de navigatie overzichtelijk is en duidelijk in beeld. Kijk hoe die het beste op een website pas, horizontaal in een balk of verticaal in een kolom, of juist alleen maar tekstlinks. Wees consequent met lettertype-, -kleur en -grootte.

Ik weet niet even snel waar je tips kunt vinden, maar je zou kunnen kijken websites met templates zoals bijv. die in de bronvermelding, die zijn er genoeg. Dan heb je veel vergelijkingsmateriaal bij elkaar en kun je misschien beter voor jezelf bedenken wat jij nou echt niet of juist wel zou doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een goed boek don't make me think
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn een paar bruikbare tips:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je wel een tip geven naar een boek waarvan een groot publiek zegt dat daar mooie overzichtelijke voorbeelden van websites in staan.
Dat is "The ZEN of CSS design" van Shea en Holtzschlag
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0321303474/tancssdesstyf-21
Of via het wweb:
http://www.csszengarden.com/

Maar:
Degene die het best kan beoordelen of iets overzichtelijk en mooi is, naar jouw mening ben je gewoon zelf.
Want smaken verschillen en je kunt en wilt het, als vormgever/-geefster, niet iedereen naar de zin maken.

Het KAN niet want er zal altijd iemand ergens moeite mee hebben. (Neem een kleurenblinde, een kind van 10 jaar, een zwaar religieus tiep, etc; allemaal andere uitgangpunten van "mooi en overzichtelijk".)
En je WILT het niet omdat het onmogelijk is en pogingen ertoe veel te veel tijd en energie kosten, terwijl je klant en jij tevreden moeten zijn. Meer niet.
En in sommige gevallen zelfs alleen jij zelf.

Een bruikbaar antwoord voor jouw is dus:
zelf rond kijken naar websites waarvan jij vindt dat ze mooi en overzichtelijk zijn, daarvan analyseren wat je er mooi aan vindt en waarom het overzichtelijk is, en vervolgens dat ook toepassen in jouw ontwerpen.

Een begin kun je maken op
http://www.csszengarden.com/

Toegevoegd na 1 dag:
Je wilt graag een grootste gemene deler, begrijp ik.

Komt ie:
Wat heel veel mensen als mooi ervaren is een kleurenpallet waarvan de tinten dicht bij elkaar liggen. Mensen ervaren dat al harmonieus en mooi.

Neem dan geen contrasterende kleuren, dus geen groen tegen rood, paars tegen geel, blauw tegen oranje.
Maar neem zeegroen tegen turquoise, om maar iets te noemen.

Voor de overzichtelijkheid neem je een lichte kleur, maar geen spierwit. Spierwit is onrustig.

Je teksten dan liever donkergrijs dan zwart.

Je afbeeldingen qua kleur ook inpassen in het kleurschema van je website.

Vloeiende lijnen gebruiken is ook voor veel mensen aangenaam.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor de overzichtelijkheid neem je een lichte kleur ALS ACHTERGROND, maar geen spierwit. Spierwit is onrustig.

(als achtergrond moest er nog tussen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik snap je antwoord, het gaat er niet om om iedereen blij te maken want dat kan niet maar het gaat er meer om dat de meeste het mooi vinden dus ik zou denk ik met een beetje een simpel design moeten komen. Zoals witte achtergrond lichte huisstijl ect. Bedankt voor je antwoord