Hoe maken gecompileerde programma's gebruik van API's (Application Programming Interface).

kan iemand mij uitleggen hoe API's aangesproken worden als een programma gebruik maakt van een API?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een programma gebruikt de API(Application Programming Interface) van een library of bibliotheek om bepaalde functies aan te spreken die niet in de code van het programma zelf beschikbaar zijn.

Stel een programma wil de computer, waar windows op draait, herstarten. Dan kan het gebruik maken van functies in advapi32.dll, een bibliotheek die bij windows wordt meegeleverd. Het hoeft dan niet te weten hoe de functie werkt, alleen maar hoe ze hem aan moet roepen. De laag om de bibliotheek heen, waar de aanroepen worden opgevangen en doorgegeven, heet de API.

Vergelijk het met de knoppen van een koffieautomaat. Je hoeft niet te weten hoe de automaat werkt en wat er precies aan de binnenkant gebeurt, als je maar weet op welke knoppen je moet drukken om te krijgen wat jij belieft.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface

+ http://www.ibiblio.org/pub/linux/docs/LDP/linuxfocus/Nederlands/July1998/article57.html
Java's applicatie interface (API) bestaat uit een grote verzameling software componenten die programmeer-hulpmiddelen ter beschikking stellen zoals een grafische gebruikersinterface (GUI). De API is onderverdeeld in bibliotheken (in Java terminologie packages). Dankzij deze packages kunnen we Java gebruiken voor veel meer dan alleen maar het bouwen van applets. We kunnen hiermee bijvoorbeeld Webservers maken, of proxies, mail servers en alles wat verder met Internet te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door voor het compileren van de applicatie/programma de functies en methoden in de (vaak .dll) bibliotheek aan te roepen middels de gebruikte programeertaal.