Bestaat er een "cp"(copy) commando (voor Linux) waarbij je kan zorgen dat er een max. aantal files gekopieerd wordt?

ik moet voor school een "cp" (copy) commando geven, en op een of andere manier voor zorgen dat er maximaal 20 files worden gekopieerd naar een bepaalde directory.
heb al het een en ander op google gezocht, alleen krijg ik alleen opties voor de maximale grote van een file, en tijd enzo. maar geen aantallen.

iemand die mij kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
gvrox
12 jaar geleden
en, is het al gelukt ?

Antwoorden (2)

kan je niet een bepaalde datum pakken zodat er 20 files worden gekopieerd.

in windows kan dit op de volgende manier
ROBOCOPY C:\HuidigeFolder C:\ToekomstigeFolder /move /minage:14
hierin is 14 het aantal dagen terug.

voor linux zit er misschien nog wat in het mmv (massive move) commando
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cp `ls | head -n 20` targetdir

dit kopieert de eerste 20 files van de huidige directory naar targetdir. Je kunt het ls commando aanpassen om alleen bepaalde files te kopieren. (bv "ls *.jpg" om alleen jpegs te kopieren). De notatie met ` ` zorgt ervoor dat de output van de commando's ertussen gebruikt wordt als command line parameters van het command er net voor. head is een commando om de eerste N regels van output te behouden.
gvrox