wat is het verschil tussen XHTML en HTML ? en welk van de 2 is nuttiger om te leren

wat is het verschil tussen XHTML en HTML ?

en welk van de 2 is nuttiger om te leren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Er zit weinig verschil in, bij xhtml word je verplicht alles goed te sluiten dus het is aan te raden xhtml aan te houden. Code kan je valideren op validator.w3c.org
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer xhtml, dat is een html versie die netjes is gedefinieerd; het is een XML met een net schema erbij, zodat je xhtml ook gecontroleerd kan worden of het allemaal klopt (zie w3c link hierboven). Ook is het mogelijk om vanwege de XML de pagina's automatisch mbv XSLT om te zetten vanuit bv een database of baar een andere taal/omgeving. En dat is erg handig!

Met html ben je meer afhankelijk van de browser en wijzigingen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een "html, xhtml en css for dummies" van wiley die ook als ebook op het internet staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.mediafire.com/?ck5ft4oqes1 Wel even viruschecken voor de zekerheid ;)
HTML wordt nog steeds het meest gebruikt (standaard 4.01 of 5) voor het maken van websites, dus daar kun je het best mee beginnen. XHTML is gebaseerd op XML standaarden, waarmee je verplicht wordt meer structuur aan te brengen (en daardoor evt. data eenvoudiger kunt uitwisselen met andere bronnen) en waarbij ook strictere coderingsregels gelden. Maar dat is dan stap 2, als je dat ook wilt leren. Voor alle details zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/XHTML

(Engelse wiki-versie, is beter dan ned. versie)