Hoe krijg ik een netwerkschijf te zien?

alle computers zitten op een netwerk verbonden maar bij 1 verschijnt de netwerkschijf niet terwijl bij alle andere hij wel te zien is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Je vraag is niet helemaal duidelijk.

Wanneer je bedoelt dat de netwerkschijf geen letter heeft: Dat komt omdat je de combinatie tussen een netwerkschijf en een letter zelf moet maken (of deze wordt gemaakt door een loginscript). Dit wordt een 'drivemapping' genoemd. Dat kan op verschillende manieren.

De makkelijkste is om in het vak 'Uitvoeren' in het startmenu '\\SERVERNAAM' in te voeren en 'Ok' klikken. Je komt dan in de verkenner waar je alle gedeelde mappen op die server kunt zien. Blader naar de gewenste map en klik er met recht op. je hebt dan de optie 'Netwerkverbinding maken' waar je kunt aangeven welke letter je wilt gebruiken. Zet een vinkje bij 'Opnieuw verbinding maken bij aanmelden' zodat de mapping elke keer opnieuw gemaakt wordt.

Wanneer je bedoelt dat je op 1 PC de gedeelde mappen niet kan zien: Dat kan verschillende oorzaken hebben:
* De PC heeft een andere werkgroepnaam. je kunt dit wijzigen bij de Eigenschappen van 'Deze Computer'
* De PC heeft een met de hand ingevoerd IP-adres dat buiten de reeks van de andere PC's valt. Het makkelijkst is het om de adressen via DHCP te laten toewijzen.