Kan je zelf een programmeertaal ontwikkelen, en zo ja is het moeilijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet kunnen, het zijn andere mensen ook gelukt. Anders hebben we nu geen programmeertalen gehad.

Antwoorden (5)

Dat moet kunnen, het zal alleen wel enorm veel werk zijn en ook heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan idd.

Zoals je misschien weet kan de computer alleen met 0 en 1 overweg (binair). Maar wij hoeven (ook als programmeurs) niet (meer) met 1en en nullen te werken. Het programmeren is allemaal leuk en aardig, maar de computer kan er nog niks mee. Je moet de code die je hebt geschreven omzetten naar 1en en nullen. Als jij ervoor zorgt dat je een programma maakt die een door jou verzonnen programmeertaal kan omzetten naar binair code, dan heb je een nieuwe programmeer taal. Dit is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een programmeertaal zal inderdaad uiteindelijk naar nullen en enen omgezet moeten worden. Maar het creëren van een programmeertaal hoeft niet op dat niveau te gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, dit heb ik dan ook niet bedoeld te zeggen.
Grappig ik begin net met een cursus basis informatica en helaas het is mogelijk, maar helaas wel heel moeilijk. Maar aangezien bij alle opleidingen basis informatica bij het eerste jaar hoort zou het toch te doen moeten zijn?? Kijk hier eens naar dit boek over programmeren http://www.shoppydoo.nl/search.aspx?search=m.+sint+starten+met+programmeren&categoryid=336&minprice=&maxprice=&f=&fromCategoryId=336
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel. Volgens deze lijst (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages) zijn er inmiddels 681 verschillende programmeertalen. Dus een er bij kan nog wel.
Belangrijk is dat je je realiseert dat het ontwikkelen van een programmeertaal niet makkelijk is. Je hebt flink wat ervaring met andere talen nodig. Ook maak je de nieuwe taal met behulp van machinetaal of een andere programmeertaal (denk aan de programmeertaal C). Die machinetaal of andere taal moet je heel goed beheersen.
Ook moet je je afvragen wat de zin is om nog een programmeertaal te ontwikkelen, eentje die wat toevoegt aan de andere talen die reeds bestaan. Uiteraard kan je beweegreden zijn dat je het gewoon leuk vindt om dit te proberen, dat is altijd een goede reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeker mogelijk. Alle programmeertalen zijn bedacht door mensen en ik neem aan dat jij ook een mens bent, dus jij kunt het ook, mits je een beetje kennis hebt.

Of het moeilijk is, hangt af van je programmeervaardigheden en het toepassingsgebied van de beoogde taal. Voor de een is het een koud kunstje, de ander weet nog net hoe de computer aan moet. De ene taal moet zeer breed toepasbaar zijn en dus complex, de ander maar beperkt en kan dus veel eenvoudiger van structuur zijn.

Als je echt een doel hebt voor een programeertaal, kun je kijken naar lex en yacc (op Linux bekend als Flex en Bison). Met deze 2 tools kun je een grammatica opstellen voor je programmeertaal en een compiler hiervoor maken. Je hoeft hiervoor geen andere programmeertalen te kennen zoals C. Je zult wel een klein beetje het onderwerp moeten studeren, maar simpele dingen kun je er al snel mee maken.