Is het slecht als je geen ftp programma gebruikt bij het uploaden van je site?

Ik begrijp dat je bij ingewikkeldere sites die meer veiligheid behoeven dit wel moet doen en dat je dan in je ftp programma toegang tot mappen kan wijzigen enzo (denk ik...?).

Maar ik heb een simpele site zonder al teveel poespas en ik doe al jaren mijn pagina's van de ene verkenner in mijn documenten naar de andere verkenner in mijn ftp site slepen. En ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, terwijl ik dat met een ftp programma in het begin wel had.

Toevallig kwam ik er pas achter dat veel mensen met vaak nog meer simpele sites zweren bij een ftp programma om hun pagina's online te zetten.

Persoonlijk vindt ik dat een stuk ingewikkelder dan van de ene naar de andere verkenner slepen. Is dat slecht? En waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee hoor, als jij het via Windows Verkenner kunt doen vinden wij dat allemaal prima! (toch?)

Ik zelf gebruik ook veel liever FileZilla om meerdere redenen als FTP-programma: het is razendsnel en als ik live bestanden ga bewerken dan 'merkt' FileZilla dat en vraagt hij mij of ik de gewijzigde bestanden wil uploaden. Dit is maar een simpel voorbeeld, het programma kan nog veel meer...

Nogmaals: het is je eigen keus hoor, het is niet slecht en voor zover ik weet heeft het weinig tot niets met 'goede' of
'slechte' (of veilige/onveilige) website's te maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FTP staat voor file transfer protocol.
Standaard FTP-verbindingen zijn niet voorzien van encryptie, zodat de verstuurde gegevens gemakkelijk kunnen worden uitgelezen door hackers. Door gebruik te maken van een encryptie-laag kan dit, voor zover mogelijk, worden voorkomen.

SFTP of FTPS of FTPES zijn een stuk veileiger omdat deze werkten met SSH en SSL en gegevens versleuteld worden verstuurd