Welke programmeertaal is het meest geschikt voor het programmeren van een webapplicatie?

Ik wil een webapplicatie maken inclusief chatbox,
en relationele databases. Wat is het meest geschikt? En wat is het makkelijkst te leren?
Ik wil het liefst niet te veel uitgeven aan cursussen, dus moet wel snel en makkelijk zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Als je een zo uitgebreide site wil maken met meerdere applicaties, kun je natuurlijk niet uit de voeten met één programma. HTML en PHP zijn natuurlijk een goede start, en als je echt met een dynamische database wilt werken, is mySQL een must. Verder kan het handig zijn je wat in Java en Flash te verdiepen, maar dan ga je al heel ver hoor, verder dan voor één persoon nog haalbaar is.En een klein beetje Unix is ook nooit weg, vooralals je veel via FTP wilt doen.
Maar met wat basiskennis html, php en mySQL kun je met allerlei (vaak ook gratis of goedkoop) add-ons en uitbreidingen een leuke site in elkaar draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zeker voor het makkelijk met weinig kennis stel ik de pakketten van Invender voor. Met die pakketten zet je een simpele website op inclusief Chatbox.

Uiteraard is er dreamweaver maar dit is duur en vereist veel kennis en ook PHP programmeer ervaring. Of je moet gebruik maken van de vele PHP website templates die er te vinden zijn maar ook dit is niet altijd makkelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, Ik nam aan dat er naar programmeertalen werd gevraagd. Volgens mij zijn Invender en Dreamwaever applicaties om websites mee te maken en waarin je o.a. PHP kunt toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Jaqces, ik ben het met je eens dat als je een dergelijke vraag stelt, je beter bij het begin kunt beginnen en met de wat eenvoudigere pakketten. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let wel: Dreamweaver is geen programmeertaal. Het is een ontwikkelpakket, waarin je zowel PHP als ASP als javascript als ColdFusion (en nog andere) kunt ontwikkelen; in die zin beantwoord je zijn vraag niet.
Ik ben het wel met je eens dat hij misschien niet de juiste vraag stelde. :-)
Dat ligt er helemaal aan op welk platform of webserver de applicatie draait. Of welke taal je momenteel beheerst. De vraag is nu wel erg algemeen geformuleerd en zal ik opvatten als met welke programmeertaal kan je een webapplicatie maken.

Op een Windows server met Internet Information Server (IIS) zou je kunnen denken aan ASPX/.NET applicaties met daaronder een MS SQL Server database. Dat werkt heel goed, maar hieraan zijn kosten verbonden voor de MS SQL Server licenties. In een Micrsoft omgeving is .NET wel handig.

Voor webservers die onder Appache of Open Source werken is denk ik PhP wat universeler.

Wat nieuwer is AJAX, een vorm van javascript en XML technologie, zie bron.

Toegevoegd op 02-06-2009 14:28:50
naschrift: Omdat uit je vraag blijkt nog niet met de bouw van websites/ webapplicaties te werken zul je zeker een basiskennis moet krijgen over XHTML/XML en databases in algemene zin. Ik ben het wel in grote lijnen met de andere reacties eens dat PhP een handiger start is omdat je dan niet hoeft te investeren in dure software. Maar "gratis software" betekent wel vaak dat je veel (tijd) moet investeren om de kennis te krijgen. Dat hoeven geen dure cursussen te zijn (vooral op PHP gebied is er zeer veel informatie te vinden op het internet), maar je moet er wel de tijd voor nemen. Anders zou ik er niet aan beginnen en een kant en kllaar CMS systeem zoeken met een chatfunctie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoeld alleen of dit snel en makkelijk te leren is, met de wensen die hij heeft is de vraag. Mede afhankelijk van de basiskennis, vandaar mijn eerdere antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je noemt AJAX als alternatief, maar AJAX is een technologie aan de browserkant, die gebruikt kan worden vrijwel ongeacht de servertechnologie: het is even goed te gebruiken op Windows/IIS/ASP.net als op Linux/Apache/PHP.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toevoeging! Ik wilde inderdaad niet beweren dat het een alternatief was voor PHP/ .NET. Het wordt wel veel gebruikt bij Web 2.0 applicaties en wilde ik alleen even noemen. Ik vind de vraag net iets te generiek om er gericht een antwoord op te kunnen geven. Met elkaar komen we wel tot een goed overzicht hoop ik.
Zelf programmeer ik graag in PHP. Je kunt alle tools gratis downloaden. Je kunt volledig uit de voeten met open source software. Je bent eigenlijk niet gebonden aan ietz zoals microsoft.

Het ligt er een beetje aan hoeveel je echt zelf wilt maken en hoeveel je wilt herbruiken. Er zijn zat gratis open chatboxen.

Het blijft natuurlijk zo dat niemand deze vraag echt goed kan beantwoorden. Elke taal heeft z'n voor en nadelen. Voor de ene is java weer veel makkelijker terwijl er ook mensen voor iets als Ruby (on rails) zouden kiezen.

Ik zou zeggen kijk eerst hoeveel je zelf wilt maken en zoek uit welke eisen je er aan stelt. Als je het goed modulair wilt opbouwen zou ik voor een bestaand framework gaan (voor PHP heb je bijv Symphony)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult als basis wel (x)html moeten beheersen. Verder kun je met php heel veel bereiken.
php is niet echt moeilijk te leren en is vrij krachtig. Omdat je ook met relationele databases wil werken moet je ook kennis hebben van sql. MySql is de meest voorkomende database op internet en php en MySql werken perfect samen.
Allebei zijn gratis. Html kun je in elke editor maken al zou ik word of wordperfect niet aanbevelen omdat die nogal wat verborgen codes meegeven. Maar notepad is er zeer geschikt voor en ook weer gratis.
Ja als je echt aan het werk wil dan is Dreamweaver natuurlijk het ultieme programma maar duur.
Van php en MySql kun je alles vinden op internet helemaal gratis en voor nop echt heel, heel veel
Succes

Toegevoegd op 02-06-2009 14:23:26
Nog even een toevoeging. Php, javascript, AJAX, HTML zijn géén programmeertalen maar scripting talen. het verschil is dat je met een programmeertaal een zelfstandig programma kunt compileren wat met scripting niet kan. deze worden door een parser uitgevoerd. hetzij in de browser (javascript, html, AJAX gedeeltelijk) of op de server (php)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je toevoeging met ik het niet helemaal eens: php en javascript zijn wel degelijk programmeertalen; je kunt er programmacode mee uitvoeren. Het zijn dan wel geen *native* programmeertalen, maar steeds meer programmeertalen kennen tegenwoordig JIT-compiling (just-in-time); een principe dat tegenwoordig zowel door PHP als JS gebruikt wordt. AJAX daarentegen is inderdaad geen programmeertaal; het is een methodologie (je gebruikt javascript en XML om stilletjes een pagina bij te werken, zonder de hele pagina te hoeven verversten). En HTML is niet zozeer een programmeertaal als wel een opmaaktaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vor0nwe
Sorry voor de correctie maar php en javascript zijn géén programmeertalen maar scripttalen
Het principe van JIT zoals jij zegt doen php en javascript al vanaf het begin van hun bestaan.
En als je mij niet gelooft koop dan eens een goed boek over php en/of javascript.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@che: Dat een taal een scripttaal is doet niets af aan het feit dat je ermee kunt programmeren. PHP en JS zijn dus wel degelijk programmeertalen. Scripttaal sluit programmeertaal geenszins uit. En de eerste JS-engine van Netscape (Mocha) kende zeker geen JIT, dat is er later pas ingebouwd. Van PHP weet ik dat niet; ik zei dan ook 'tegenwoordig' omdat ik wél zeker weet dat dat nu zo is. :) Koop eens een beter boek. :-P
Kijk eens op http://www.hotscripts.com

Daar staatn verschillende chatboxen in allerlei verschillende talen. Je kunt daar een aantal downloaden en verwerken in de je website.

Persoonlijk denk ik dat php de makkelijkste programmeertaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt er niet bij wat je webapplicatie moet gaan kunnen.
Als de gewenste functionaliteit niet al te complex is, zou je ervoor kunnen kiezen om een bestaand content management systeem (CMS) te gebruiken. Er zijn er genoeg (ook gratis) die al een heleboel functionaliteit bieden, of waar al stapels plug-ins voor zijn gemaakt, onder meer voor chatboxen. Scheelt je een hoop programmeerwerk, ten koste van wat flexibiliteit.

Je zegt er ook niet bij of je zelf de hosting gaat verzorgen, of dat je dat wilt uitbesteden.
Voor Windows-hosting betaal je in het algemeen meer dan voor Linux-hosting; voor Microsoft moet je licentiekosten betalen, voor Linux niet. Als je voor Windows-hosting kiest, is de meest voor de hand liggende keus ASP.NET, met één van de .net-programmeertalen (C# of VB.net); maar PHP draait bv. ook onder Windows.
Als je voor Linux-hosting kiest, ligt PHP weer meer voor de hand, al schijn je met Mono ook ASP.Net op Apache te kunnen draaien. Ik heb echter nog niet veel webhosters gezien die dat ondersteunen. Python wordt tegenwoordig ook steeds vaker ondersteund, en het is een 'mooiere' taal dan PHP, maar ik blijf het lastig vinden om voorbeelden op het net te vinden die met webprogrammeren te maken hebben.

En, last but not least: hoeveel ervaring met programmeren heb je, en hoeveel tijd heb je tot je beschikking om dat aan te leren?
Zoals ik laatst een senior softwareontwikkelaar hoorde zeggen: PHP is een gedrocht van een programmeertaal; maar voor een leek heeft het wel een lagere drempel dan bv. ASP.NET, en je kunt er heel veel mee (als je bv. ziet dat de wikipedia met PHP is ontwikkeld). Als je daarentegen al ervaring hebt met Microsoft-programmeertalen zoals Visual Basic, VBScript, C# en dergelijke, dan kun je beter meteen doorgaan met ASP.Net, want daar kun je ook die programmeertalen blijven gebruiken.

Uiteraard moet je ook een zekere kennis van (X)HTML en CSS hebben. Er zijn maar weinig pakketten die te gebruiken zijn als je dat helemaal niet kent.

Een veel zinniger antwoord kan ik niet geven zonder meer te weten van wat je wilt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas ben ik blijkbaar laat met antwoorden ;)
Hierboven is bijna alles al gezegd wat je hierop zeggen kunt.

Graag wil ik er nog wat aan toevoegen.

Gaat het je om de webapplicatie? Of wil je zo'n applicatie gebruiken als opstap naar programmeur?
Voor een goede webapplicatie heb je wel ervaring nodig. Anders worden het allemaal aan elkaar geregen stukjes scripts en code, waar niet meer uit te komen is.

Kijk waar je prioriteiten liggen. En of je ervaring erbij past.

Als php-programmeur, raad ik uiteraard php aan met:
mysql, smarty (!), semantische (!) html en css.

Voor een chatbox zijn diverse soorten scripts te downloaden. Die werken zeer goed, en kun je zo installen, zonder al teveel prog-kennis.

Als het je trouwens om een soort CMS gaat, kan ik je drupal aanraden. Die is ook geprogrammeerd in php en de code is makkelijk te begrijpen.

------------------------------------
Mocht je e.e.a. willen uitbesteden dan houdt ik me graag aanbevolen ;)
We zijn een klein bedrijf met eigen webserver en gespecialiseerd in data-webapplicaties.
Ik heb drupal ook aangepast aan onze wensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou ook gaan voor php
met een login.php ,controle.php en chatter.php

hier een voorbeeld voor je login.php

if ( array_key_exists( 'Bericht' , $_GET ) )
{
echo '';
}
?>

Loginnaam
Password
' . $_GET['Bericht'] . '

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt snel en gemakkelijk op weg en ik neem aan ook niet te veel uitgeven aan licenties ed...

Dan wordt het toch echt een combinatie van PHP/MySQL en het antwoord van pgh2011 :-)

www.phpfreakz.nl is een aardig startpunt, hier staan veel tutorials die jou de basics kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Actionscript 2 of 3 met Flash. Geen discussie over mogelijk. In tegenstelling tot alle programmeertalen die afhankelijk zijn van de nukken en verschillen van de verschillende browsers en platformen werken alle flashapplicaties op alle browsers hetzelfde. Flash biedt daarnaast nog veel meer: video, typografie en animatie. Daarnaast is actionscript bijna identiek aan javascript, dus als je de ene taal beheerst, dan is het beheersen van de ander een eitje. Verder zijn er werkelijk duizenden kant-en-klare chat-applicaties gemaakt met flash die aan relationele databases gehangen kunnen worden.