Kan ik in een html document ook verwijzen naar documenten op ons netwerk?

Normaal gebruik je binnen een webdocument de tags < a href = " http://www.goeievraag.nl>linkje< /a > om naar een ander webdocument te linken.

Is het ook mogelijk om een webdocument (html) met links naar documenten die op het systeemnetwerk staan (dus niet op intranet, maar gewoon op gedeelde netwerklocaties).

Hoe? Kan ik dan gewoon linken, bv, naar H://shared/documenten/openbare documenten/interessantbriefje.doc

?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zolang je via een router met het internet verbonden bent, kan dit niet zonder op de router poorten vrij te geven voor de netwerkshare. De netwerkshare zelf moet dan ook voor iedereen leesbaar zijn (rechtenstructuur).
Als het document alleen binnen het bedrijf gebruikt wordt, kun je wel gewoon naar netwerk shares linken. Meestal gebruik je daarvoor UNC-paden (\\servername\sharename\folder\file) ipv drive letters (H:\).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt naar een bestand verwijzen door in de link aan te geven dat het om een bestand gaat. Je maakt dan gebruik van:
Bestand

Twee dingen om op te letten:
- De drie slashes ipv twee in een html-link
- De bestandslocatie is t.o.v. de PC van de bezoeker. Wanneer je dus verwijst naar een netwerkdrive (H: o.i.d.), moet de gebruiker deze mapping wel hebben. Veiliger is dan om een UNC-pad te gebruiken (\\servernaam\share\pad\bestand) De gebruiker moet daar wel toegang toe hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg wel dat je spaties in je documentnamen door underscores vervangt, of anders moet je ze in je url door %20 vervangen.