Waarom kan ik alleen nog maar met grijstinten tekenen in Photoshop?

Dit overkomt me wel vaker, als ik aan het tekenen ben in Photoshop kan ik alleen nog maar grijstinten gebruiken.
Al selecteer ik rood of groen, de kleuren op de tekening zijn grijs. Ik weet niet hoe dit komt of hoe dit te verhelpen...
Iemand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Ik heb hier ook een hele tijd last van gehad.

Oplossing:
Image > Mode > RGB Color

Dit zou moeten werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij het aanmaken van een nieuw bestand moet je een kleurprofiel kiezen. Als deze default op greyscale staat werk je dus alleen in grijswaarden.
Kies hier dus voor bijvoorbeeld RGB of CMYK om in kleur te werken.
Dit geld ook voor openen en bewerken van bestaande afbeeldingen. Als de bestaande afbeelding een greyscale profiel heeft moet je die eerst naar kleurprofiel omzetten om kleur te kunnen toevoegen.
Zie screenshots hieronder.