Wat is een proxy server en hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1K

Antwoorden (2)

Een proxyserver haalt namens jou informatie van het Internet.

Normaal gesproken wil jij een webpagina zien. Jouw computer haalt die webpagina dan op van het Internet, en toont de pagina op jouw computer.

Zit er een proxyserver tussen, dan haalt jouw computer de pagina op bij de proxyserver. Als de proxyserver die pagina nog niet in zijn geheugen heeft staan, haalt de proxyserver de pagina eerst op van het Internet, bewaart die pagina, en geeft de pagina vervolgens aan jouw computer.

De volgende keer dat jij, of een andere gebruiker van dezelfde proxyserver, die pagina opvraagt, kan die pagina supersnel worden getoond: de pagina zit immers nog in het geheugen van de proxyserver. De pagina hoeft niet opnieuw van het Internet te worden opgehaald, maar wordt meteen vanuit het geheugen van de proxyserver naar de aanvragende computer gestuurd.

Wat ik hier vertel is slechts één van de mogelijke toepassingen van de proxyserver. Meer informatie en andere inzetmogelijkheden vind je in onderstaande Bron.
Cryofiel
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
helder.... Ligt er toevallig nog iets bij filosofie?
escape
13 jaar geleden
Goed antwoord, maar de tijd dat een proxy sneller was dan een directe verbinding ligt achter ons.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in.
paulus811
13 jaar geleden
Heel helder antwoord en ook meteen antwoord op een vraag ooit van mij waarom ik soms teletekst pagina's van dagen oud zie. Op mijn werk gaat internet verkeer via een proxy server, dus dat zal de oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je verhelpen door de instellingen van de browser aan te passen. Aangeven dat je bij elke pagina de allernieuwste wil!
rose
13 jaar geleden
Er zijn nog steeds wel situaties waarin een proxy sneller is dan een directe verbinding.
Cryofiel
13 jaar geleden
@paulus811, soms kun je een pagina gewoon verversen met Control-R, en "door de proxy heen" verversen met Control-Shift-R, of Control-Alt-R  --  ik weet niet meer welke het was, dus probeer het eens.
proxy server
Een combinatie van proxy en server. Vormt een cache-geheugen op serverniveau en versnelt hiermee de werking van allerlei Internet-activiteiten. Dient eveneens als een tussenschakel tussen het lokaal netwerk (beschermd door een firewall) en de externe webserver die hij wil raadplegen, zodat gegevens het lokaal netwerk kunnen binnenkomen en verlaten '

Toegevoegd na 8 minuten:
Proxy:

server die als functie heeft de verschillende zoekopdrachten die uitgaan van internetbrowsers over te nemen, en hun antwoorden op te slaan en bij te houden. Zo’n server is ook voorzien van nieuwe functies die verband houden met de veiligheid van het lokale netwerk, het filteren of het bewaren van de anonimiteit.
fremar