spellingcontrole laat mij steeds het zelfde woord verbeteren hoe kan dit

niet dat ik het nog steeds fout schrijf maar als je een verhaal typt en je gooit de controle erover heen, zegt hij altijd dat DENK,DENKT fout is gespelt. hoe kan dat. hoor je het ook anders te zeggen dan.

ik DENK namelijk van niet.
er zijn er nog een paar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

In Word kun je onderscheid maken tussen de controle van spelling en grammatica. Zet de grammaticacontrole uit. Als je wel de spelling laat checken (en Taal = Nederlands), worden veel spel- of tikfouten gesignaleerd, best handig. Daaarbij zouden "denk" en "denkt" moeten worden goedgekeurd. Maar als je letterlijk "denk,denkt" typt, dus met komma en zonder spaties, dan heeft de controle gelijk dat het fout is.

Je kunt in Word juiste woorden toevoegen (klik met de rechtermuisknop op het gemarkeerde woord en kies "aan woordenlijst toevoegen"), zodat het woord voortaan wordt goedgekeurd. Ik doe dat bijvoorbeeld met vaktermen op m'n werk.

Automatische spellingscontrole ziet bepaalde fouten over het hoofd, zoals 'bedoeld' waar het 'bedoelt' moet zijn (zie antwoord van Maartje). Die fouten kun je verhelpen door je dagelijks even met spelling bezig te houden: www.beterspellen.nl legt het op een hele praktische manier uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede reactie!

Andere antwoorden (5)

Op z'n Belgisch ingesteld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee nederlands heb ik allemaal gecheckt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ach.. Zo vaak gebruik je de woordcombinatie 'denk,denkt' waarschijnlijk niet..
'T lijkt er op dat de grammatica-controle niet goed inmekaar zit. Ik zou 't gewoon uitschakelen. De spellingscontrole kan je wel aan laten staan.

Persoonlijk heb ik ook de spellingscontrole uit staan. Een extra programmaatje op de achtergrond (zoals de spellingscontrole en de grammaticacontrole) maakt de boel trager en minder betrouwbaar (meer vastlopers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij denkt dat het goed is, kun je ook voor de optie 'negeren' of 'alles negeren' kiezen, dan houdt het programma er wel mee op met telkens dat zelfde woord te willen verbeteren. Je kunt je spellingscontrole ook uitzetten en op je eigen taalgevoel afgaan. Mijn ervaring is dat a) dat programma vaak fouten maakt en b) hoe meer je op dergelijke programma's vertrouwt, des te luier je wordt om goed Nederlands te schrijven. Met andere woorden: ik vind het een onding en als ik twijfel over de schrijfwijze van een woord, pak ik gewoon een woordenboek erbij! Die heb je ook online.
Het gebruik van 'd'jtes' en 't'tjes' (niet terug te vinden in een woordenboek en al helemaal niet te vertrouwen bij een spellingscontrole!) heb ik gewoon vroeger op school al goed geleerd, dus daar vertrouw ik mezelf blindelings in ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een computer is over het algemeen niet super betrouwbar als het om grammaticaspelling gaat, misschien kan hij niet goed zien in wat voor persoon het ww denken staat?

hij denkt bijv, dat er bij DENKT 'ik' staat, terwijl jij 'jij' bedoeld?

(jij denkt dat ik...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. De computer staat op een andere taal.
Tip: check je Taal.
2. je hebt ooit dat woord op je computer
uit de Nederlandse taal verwijderd.
Tip: voeg het woord weer in.

En als niks helpt vraag dan een expert.
Die weet er alles van!