HTML hoe kan ik dit het snelste leren?

Ik ben een leek met HTML. Wat is het precies en hoe kan ik dit het beste/snelste leren? (zijn er internetsites die veel uitleggen erover en welke zijn dit dan?)

Toegevoegd na 1 uur:
Even een toevoeging (sorry) moet je om een site te bouwen ook perse iets met html (wat is de meerwaarde ervan) of kan het ook met alleen dreamweaver?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ik heb HTML, XHTML en CSS allemaal (al een tijdje geleden) geleerd op mijnhomepage.nl [bron 1] en dat zal ik je zeker aanraden!

Ik gebruik zelf HTML-kit [bron 2] (gratis) als HTML-editor maar dat is slechts persoonlijke voorkeur. Frontpage en Dreamweaver raad ik niet aan: het is betaalde software en ik vind het vol zitten met overbodige rommel die het hele programma alleen maar vertraagd. HTML-kit is altijd lekker vlot en als je dingen wilt uploaden naar je site gebruik je gewoon FileZilla [bron 3]; ook gratis en heel erg bekend en veelgebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat je kan doen, is als je een mooie website ziet: rechtsklikken op die website, en dan de 'source' bekijken, en delen ervan kopiëren naar je eigen HTML-editor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In iedere bibliotheek kun je hier boeken over vinden, het is zeer eenvoudig en in een weekend heb je het onder de knie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HTML (De hypertext Markup Language) is de taal waarmee je de basis van een webpagina opzet.

Een makkelijke manier om het te leren is door zelf aan de slag te gaan aan de hand van bv een tutorial op htmlgoodies.com. Of nog beter: Via een eenvoudige website editor waar je zowel gewoon via opmaak een pagina kan maken, maar ook de broncode (de html zelf) kan zien.

Een prettig pakket is Coffee cup

Toegevoegd na 11 uur:
Je kan ook in dreamweaver oid een website maken, zonder iets van de html te weten. Puristen zullen je zeggen dat de code die dreamweaver genereert vaak opgeblazen is; en kleine gekke dingen (Plaatjes die niet uitlijnen oid) kan je vaak makkelijker oplossen als je WEL iets van de html weet.

Maar je kan zeker met een dreamweaver achtig pakket beginnen, en dan de brondcode bekijken om te zien wat de verschillende dingen doen in je pagina. Zo leer je terwijl je al wel bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HTML is een erg eenvoudige taal die makkelijk te leren is. De basis althans, want nu zijn er zoveel zijsporen zoals XHTML, DHTML en andere varianten erop.

HTML is de "internettaal die te vergelijken is met BASIC voor de computer: het is erg simpel en de taal verraad eigenlijk vaak al de opdracht. De vraag aan jou is dan ook in hoeverre wil je verder met websites? Wil je gewoon een website maken die er redelijk uitziet? Of wil je echt erg ingewikkelde systemen maken? Hoe dan ook, het is verstandig om de HTML-taal in grote lijnen te begrijpen. Als je dan een fout ontdekt op een pagina, weet je ongeveer waar je moet zoeken! Je kan beginnen met HTML in een simpel kladblok bestand die je opslaat als .htm of .html en in je achterhoofd houden dat er altijd een vaste indeling is:

<br/>

Je kan ervan uitgaan dat haast elke "tag", dus wat er tussen de < en de > staat geopend moet worden, maar ook afgesloten moet worden met

(x is het in te vullen commando)
Het afsluiten is erg belangrijk, omdat browsers dan de pagina anders verkeerd weer zullen geven. Tussen de en moet/ kan een titel komen. Bijvoorbeeld

Dit is oldskool internettaal en nog steeds de basis voor websites
Het zorgt ervoor dat de kop (de blauwe balk) weer afgesloten wordt en geeft aan dat dit de "borst" is van de website.

Zo zijn er nog talloze andere tags, zoals om tekst te laten bewegen, link naar bestand om te kunnen linken en veel tags zijn te combineren.

Om niet verder uit te wijden en het nog (redelijk) duidelijk te houden: het is erg makkelijk om te leren en ook echt een aanrader. Zelf heb ik in een week tijd zoveel geleerd en ik heb er nog steeds regelmatig plezier van. Ook als je op internet zoekt op termen zoals free website templates kan je vaak met weinig inspanning een site "kapen" door hem aan te passen en in te richten naar je eigen wens. Meestal vraagt de maker wel om een bepaald stukje (meestal met naam van maker en link naar email van de maker) intact te laten voor erkenning voor zijn / haar werk. (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een website bouwen kan inderdaad ook met dreamweaver of een zogenaamde WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor. Maar om het beste eruit te halen en aanpassingen te maken is het natuurlijk een voordeel om het een en ander van HTML af te weten, zodat je in de broncode kunt duiken.

Een goede site over HTML, nou eigenlijk te gebruiken als naslagwerk is:http://www.handleidinghtml.nl/

Verder zou ik je echt aanraden om eens een kijkje te nemen bij je dichtsbijzijnde bibliotheek, daar hebben ze een schat aan mooie boeken.