Firefox of Internet Explorer?

Ik lees net dat Firefox in Europa Internet Explorer aan het inhalen is. Waarom eigenlijk, is het zoveel beter? Waarin dan?

Toegevoegd na 14 minuten:
...en zijn er nog andere browsers die wellicht beter dan beide zijn??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.1K
sterredag
13 jaar geleden
google chrome, vind ik absoluut het fijnst werken, firefox heb ik lang gebruikt, maar de laatste tijd vaak kuren mee gehad. Het enige nadeel is dat ik soms iets met google chrome niet voor elkaar krijg, dan gebruik ik daar wel even firefox voor

Het beste antwoord

Zelf ben ik ook lange tijd op zoek geweest naar een goede webbrowser. Ik was dan ook blij dat Mozilla met Firefox (en daarvoor al Phoenix/Firebird) kwam. Sindsdien ben ik een trouw gebruiker van Firefox en gebruik ik IE alleen nog als het echt nodig is. Dit komt vooral door de gebruikers-interface van IE die me niet bevalt. Bij Firefox voelt het tenminste alsof je echt iets opstart dat je kan helpen om de online zaken prettiger te maken. IE zit me wat dat betreft nogal eens in de weg. Firefox kun je vergaand aanpassen aan hoe je het zelf prettig vindt. Dat vind ik een erg prettige eigenschap.

Ook al is Google Chrome misschien een nieuwere en snellere browser toch voel ik me nog steeds prima thuis bij Firefox en start ik doorgaans eerst Firefox op. Maar dat zal er ook mee te maken hebben dat ik Firefox inmiddels alweer jaren gebruik en er daardoor aan gewend ben (zoals anderen IE gewend zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IE is inderdaad zeer moeilijk aan te passen.

Andere antwoorden (13)

Firefox is kleiner, sneller en dmv de vele plugins heel makkelijk naar jou wensen aan te passen.
Als je er echt het fijne van wil weten moet je het artikel op onderstaande site maar eens doorlezen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ervaring heb ik er nog niet mee maar ik lees wel veel goeie berichten over Google Chrome.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Firefox is inderdaad aan het inhalen, maar ik denk dat het niet zo eenvoudig is, om te stellen dat Firefox beter is.
Het is maar net wat je zelf handig vindt, en hoe je je browser gebruikt. Ik gebruik ze al heel lang allebei.
Er zijn gewoon wat kleine verschillen. In IE kun je wat sneller een plaatje of iets dergelijks uit je cache opvissen, en Firefox gaat weer heel handig met wachtwoorden om.
En zo zijn er tientallen kleine verschillen.

Als je het zelf wilt weten; gewoon eens installeren, en kijken of je het prettig vindt. Zo niet, gooi je het eraf, en ga je lekker verder met IE :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is Google Chrome beste. Die is sneller, simpeler uiterlijk maar stukken beter maar dus overzichtelijk. Perfect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens Kown, maar dat is geen antwoord op de vraag.
Geen min van mij trouwens.
Wat mij betreft neem ze allebei. Ik heb er drie zelfs. Firefox, intrnet explr en google chrome. Maar gebruik meestal internet explorer. Gewoon gewend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Firefox is kleiner en sneller. En door de vele plugins makkelijk in gebruik. Internet Explorer gebruik ik maar heel zelden nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zozeer dat meer mensen overgaan naar Firefox maar vroeger had iedereen gewoon standaard Internet Explorer.
Je kunt nu kiezen uit veel meer browsers, zoals Opera, Firefox, Google Chrome enz.
Persoonlijk liet Firefox me de laatste tijd erg in de steek :-(
Ben toen overgegaan op Google Chrome en oh! wat ben ik daar blij mee! Snel en stabiel en heel veel handige extensies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt al jaren kiezen, echter nu krijg je de keuze verplicht voorgeschoteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog vroeger had iedereen Mozilla (voorloper van Firefox) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde natuurlijk Netscape, wat later werd omgevormd tot het open source project Mozilla en nog later tot Firefox.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben verbaasd dat ik niemand hoor over Opera!!!
Terwijl deze op heel veel gsm's draait...(bij mij ook zonder problemen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opera heb ik nooit wat gevonden. Rommelige interface, veel weergaveproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja nu je het zegt...voor op de pc moet ik je gelijk geven...hahaha nu weet ik weer waarom ik hem eraf had geknald :-) Veel pagina's ondersteunen Opera niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste kun je ook andersom zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al: wat staat die zin daar raar ;-)
Google Chrome, sinds ik die heb wil ik nooit meer terug naar IE! Ik heb Firefox ook even geprobeerd, maar ik hoef al die ad-ons niet, en voor mij werkt Google Chrome gewoon het fijnst: snel en overzichtelijk :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! Trouwens, voor Chrome heb je wel 'Extensions' hoor en nog leuke/handige ook. Onder andere de IE-tab; heb je een keer een website die niet lekker wordt weergegeven dan gaat Chrome zich even als IE gedragen en ziet het er weer netjes uit... +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip!
Ik kan slechts uit eigen ervaring spreken, maar door de vele plugins van FireFox heeft deze mijn voorkeur. Chrome zou ik niet nemen omdat ik niet zo'n voorstander ben van een spion op mijn pc.

Er zijn veel mogelijkheden qua browsers. De beste optie blijft daarom zelf testen en proberen welke JIJ het fijnste vindt werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik al jaren Firefox omdat het kleiner is en leuke add on's kent. En al die meldingen over veiligheidslekken in IE maken een mens ook niet vrolijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik er onderhand van overtuigd ben dat Windows allerlei spionageshit meestuurt met hun applicaties die je computer gaan storen op het moment dat je bijv. een niet legaal Office pakket op je computer hebt staan.

Firefox staat los van Windows en heeft geen belang bij het opsporen van "illegale" software. Windows wel en dat zullen ze zeker ook doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus dat Firefox de betere oplossing is.

Het werkt ook beter buiten wat ik hierboven noemde.
Probeer het eens, kost niets, gratis updates.

Alleen dat emailprogramme van ze is een draak, ik kan er niets mee. (kan weer aan mij liggen)

Toegevoegd na 2 minuten:
En kijk inderdaad ook eens bij Google Chrome.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat emailprogramma, Thunderbird, staat ook geheel los van de browser. Maar, een draak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik persoonlijk, schrijf ik ook. Ik zeg ook niet dat ze aan elkaar gekoppeld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste van mijn reactie was eigenlijk: "Maar, een draak?" Zou je kunnen zeggen wat je zo vervelend vind aan Thunderbird?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zei cuca al... hij vindt het een draak en kan er niks mee..... ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het wel ja, ik kan er echt niets mee. Zal wel aan mij liggen hoor.
Internet Explorer houdt zich veel minder aan Open Standaarden (google op: ACID-test). Internet Explorer is zeer berucht vanwege allerlei veiligheidslekken, zoals met ActiveX. Internet Explorer biedt er weinig o erg onhandige mogelijkheden om reclame te blokkeren. Firefox is een doorontwikkeling van Netscape - Netscape was vroeger de tweede grootste browser. Daar profiteert Firefox ook nog wel van.

Maar de beste/leukste is Opera. Die kan 't best aan eigen wensen aangepast worden, en de meeste reclame blokkeren is een fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DAt IE een slechte browser is, wordt uit de reacties wel duidelijk. Veel veiligheidslekken, niet snel en een omslachtige bediening.
Chrome wordt hier als een snelle browser gepresenteerd. Niemand noemt de browser Safari. SInds ik Safari gebruik, weet ik wat een goed en vooral snelle browser werkelijk is. Handig in gebruik, blokkeert popup vensters met een muisklik, is razendsnel en ziet er mooi uit. Echt een Hulpmiddel met de hoofdletter H.
Safari is eigenlijk de enige browser die ik gebruik. Toch zitten er meerdere browsers op mijn computer zoals FireFox, Chrome en Opera. Internet Explorer gebruik ik al een aantal jaren helemaal niet meer.
Internet Explorer wordt niet voor niks ook wel Internet Exploder genoemd.
Dus FireFox of Explorer? FIREFOX, zeker weten en verwijder Internet Explorer maar helemaal van je computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de keuze heb tussen Firefox of Internet Explorer dan gaat mijn voorkeur uit naar Firefox omdat het iets kleiner en iets sneller is dan Internet Explorer.
Als ik jou was zou ik Firefox naast Internet Explorer installeren, er zijn sites die net iets anders reageren onder IE dan onder FF. Soms moet ik dus noodgedwongen even terug naar IE.

Aangezien ik nogal regelmatig gebruik maak van Twitter voor meerdere accounts, is FireFox echt een uitkomst. In FireFox kun je namelijk het programmatje Echofon installeren waarbij je makkelijk de tweets van je volgers kunt lezen en makkelijk tweets kunt plaatsen. Er zijn wel meerdere van die programma'tjes, maar ik ben er voor IE of voor Google Chrome, waar ik ook veel mee werk, nog geen tegengekomen die ook meerdere accounts ondersteund.

Zoals hierboven al eerder aangegeven ben ik nu aan het switchen naar Google Chrome, omdat dit nog sneller is en beduidend minder ruimte en processor capaciteit inneemt dan FF & IE.

Enige nadeel is dus dat ik mijn Echofon dan helaas niet meer kan gebruiken.