Hoe kan ik een tweede laptop laten draaien op mijn router?

Ik wil mijn tweede laptop laten draaien via router waarop mijn eerste laptop draait.
De router is beveiligd met een wachtwoord dat ik helaas niet meer weet,kan ik dat ergens terug vinden?
Ik neem aan dat ik de beveiliging eerst moet uitschakelen voor de tweede laptop,en als de twee laptops dan op de router draaien een nieuw beveiligings wachtwoord moet aanmaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Je kan gewoon je router hard resetten, dan moet je weer een nieuwe sleutel ingeven, en dan kan je netzoveel laptops er draadloos aanhangen als je maar wil.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast als je de beveiligingssleutel van de verbinding wel hebt kun je ie gewoon ingeven op je tweede laptop en dan werkt het direct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je router niet ingesteld staat om op MAC adressen te filteren kun je gewoon dezelfde sleutel gebruiken als op laptop 1. Heb je die sleutel ook niet meer, dan is het inderdaad het gemakkelijkst om de router een harde reset te geven. Meestal is dat mbv een puntig voorwerp in het reset gaatje te drukken. Enkele seconden vasthouden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je netwerk-sleutel nog weet (er vanuit gaand dat je een beveiligd netwerk hebt), dan kun je je meestal gewoon aanmelden. Meestal, maar niet altijd, want afhankelijk er van hoe je router staat ingesteld, kan het zo zijn dat je een klein tijdvenster moet openen gedurende welke elke zich aanmeldende PC of laptop wordt geaccepteerd op je netwerk (maar dat is niet bij elke router zo). In het geval dat dat wel zo is, dan zit er een klein drukknopje achter op je router en als je dat indrukt en je daarna aanmeldt, dan word je toegelaten.

Is dat niet zo, of werkt het niet, dan moet je de laptop aanmelden als systeembeheerder op de router en meestal komt dat neer op het opnemen van het MAC-adres van je laptop in de router. Dat MAC-adres staat wel ergens op de laptop of kun je opvragen via systeem-beheer.
Echter, het is wel noodzakelijk dat je als systeem-beheerder in je router kunt komen. Resetten is natuurlijk een manier om terug te vallen op het default-wachtwoord maar alle evt. gewijzigde instellingen ben je dan ook kwijt.

Het zou kunnen dat je het wachtwoord nooit gewijzigd hebt en in dat geval is het de moeite waard om het default wachtwoord te achterhalen. Dat kun je vinden in de documentatie van je router, maar ook via Internet.