Wat is 'pingen'? (I.C.T. term) Ik bedoel niet het pingen met bv een blackberry

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.5K

Het beste antwoord

Met pingen kan je je snel 'zien' of een netwerkapparaat antwoordt en zo aan het netwerk verbonden is (mits de ping dienst toegelaten is op de firewall en op het desbetreffende netwerkapparaat natuurlijk).

Met tracert (trace route) kun je de verschillende hops zien tussen jouw apparaat (laptop, iPhone, router, etc etc) en een internetsite, ander apparaat, router, etc etc. Zo kun je ook zien, waar bv je internetverbinding in de soep loopt (is dat je verbinding met je router, met de provider, of ligt de site eruit). Het geeft niet alle informatie, maar is wel een goed begin om iets snel te checken.

Type maar eens in Start - cmd - ok.
C:\ verschijnt.

Geef daar maar eens ping www.nu.nl in of tracert www.nu.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet niet dat er in dit geval eerst een DNS resolve gebeurt (die kan mislukken) voor de echte ping wordt uitgevoerd. Ping zou eigenlijk enkel nodig moeten zijn/gebeuren voor een ipv4 of ipv6 IP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk heb ik er geen http:// voor gezet. Dat was de auto-link-maker van goeievraag. ping -a 62.69.179.199 Zo beter? :-)

Andere antwoorden (3)

ping is een programma die je toelaat netwerk verbinding met een bepaalde server te verifieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het programma ping, stuur je een pakketje van (meestal 32 bytes) over het netwerk naar een ander ip-adres. De ontvanger antwoord met een reply. Op deze manier kan je heel eenvoudig testen of er netwerkverbinding is met een ander apparaat.
Als je een computernaam invult in plaats van het ip-adres, wordt de naam eerst omgezet naar een ip-adres middels DNS (moet DNS wel zijn ingesteld in de netwerkinstellingen).

Er zijn situatie's, waarbij je geen antwoord krijgt op een ping, maar waarbij er wel netwerkverbinding is. Bijvoorbeeld een firewall onderweg of op het 'gepingde' apparaat.
Als netwerkbeheerder gebruik ik ping dagelijks om snel even een controle te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

De vraag werd reeds beantwoord door andere forumleden, maar ik wil je toch verwijzen naar de volgende linken ivm dit onderwerp !

Ik heb deze (ISP Monitor), ook zelf geinstalleerd op mijn computer en ben hierover best tevreden !

Mvg,

Karel8158