Hoe kan ik internetten op mijn laptop op Bali

Wij gaan binnenkort op vakantie naar Bali en ik wil graag mijn laptop mee. Nu zitten we in het noorden en in een gebied waar geen internetcafe's zijn en verder weinig mogelijkheden zijn.
Hoe krijg ik toch een goede aansluiting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sneu!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wij zitten niet in een hotel maar hebben daar zelf een huis(je)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1K

Antwoorden (4)

In je hotel hebben ze wellicht gewoon een internet aansluiting voor gasten. Anders zal je via de telefoon moeten gaan werken en ev daar een internet account aangaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel cafe's op Bali hebben WiFi. Hier kun je dus gratis internetten met je laptop.

(Was afgelopen april/mei op Bali)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat weet ik, we komen er al voor de 6e keer maar wij zitten nu dus absoluut niet in de buurt van cafeetjes en moet het dus doen met de laptop
Starbucks heeft overal WiFi, en het kost je dus EUR 3, en je krijgt er een (matige) bak koffie bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zijn er 4 mogelijkheden:

1. via WiFi met eigenlaptop
2. via een internet cafe
3. via 3G, GPRS, HDSP (of zoiets) met een 'dongel' aan de laptop
4. via een satelliettelefoon

ad 1
via WiFi was natuurlijk het eenvoudigst. Vooral tijdens onze laatste Syrie, Jordanie, Egypte, Libie reis heb ik dit veel benut.
Veel campings, hotels bieden ofwel gratis, of tegen een vergoeding toegang tot internet via WiFi, ook wel WLAN of wireless internet genoemd
In landen als China, Mongolie en Oezbekistan waren er nauwelijks hotels of campings die dit te bieden hadden.
In Indonesië zul je ze zonder meer aantreffen (in de bewoonde wereld).

ad 2
Tijdens de China reis heb ik vooral internet cafe's bezocht.
Je kan dan alleen niet je eigen laptop gebruiken en kunt alleen via een webbrowser bij je eigen mail.
Je provider moet dan uiteraard deze mogelijkheid wel aanbieden.
De te publiceren tekst voor de website had ik dan voorbereid op een USB stick staan, zodat je niet zoveel hoefde te typen op een vreemde machine.

ad 3
De befaamde 'dongel' van bijv. KPN, Vodafone of T-Mobile, klein apparaatje met een SIM kaart voor in de USB poort van de laptop.
Er is wel een data-abonnement voor de SIM kaart nodig, maar tegenwoordig zijn er ook pre-paid kaarten te koop.
Nadeel is dat gebruik van een Nederlandse SIM kaart in het buitenland behoorlijk prijzig is (roaming). Kost al gauw 5 euro per Mb

ad 4
Via de satelliet telefoon was een noodgreep als er een aantal dagen geen andere mogelijkheden waren.
Is zeer langzaam en je kunt daardoor geen webbrowser openen.
Ik kon Outlook openen en als er dan via de satelliettelefoon internet verbinding was, kon ik vanuit Outlook een tekstbericht verzenden.
Kosten waren gewoon de telefoonkosten per minuut.

De nieuwste mogelijk tegenwoordig is natuurlijk de smartphone (bijv. de iPhone).
Daar kun je een internet data-abonnement bij bestellen voor dezelfde SIM kaart als voor het bellen gebruikt wordt.
De meeste providers staan niet toe dat je deze telefoon dan aan een laptop koppelt, omdat je dan meestel meer data gebruikt dan voor een mobiele telefoon.
Ook hier geldt dat gebruikt prijzig is buiten Nederland...

Prettige vakantie!