Heb ik een grotere kans op diefstal, doordat ik meld op mijn hyves dat ik een week op vakantie ben?

Want als ik me in een inbreker verplaats, zou ik gewoon gaan kijken op hyves, zo mogelijk, wie op vakantie is en waar dus niemand thuis is. Als hij slim is, kan hij het adres er ook nog bij zoeken.
Ik wil mijn vrienden die ik op hyves heb wel even laten weten dat ik op vakantie ben en dat ik een weekje niet reageer. Een privéberichtje vind ik zo over the top.
Mijn vraag is niet: wat moet ik dan doen om het te vertellen aan mijn vrienden, zonder dat ik het in mijn wiewatwaar vermeld.
Maar mijn vraag is: zou de kans op diefstal groter worden als ik het wél in mijn wiewatwaar zet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Het eenvoudige antwoord: ja, dan heb je een grotere kans op inbraak/diefstal.

De tactiek om in openbare media informatie op te zoeken over wanneer mensen van huis zijn, is zelfs al veel ouder dan Hyves of überhaupt internet. Het gebeurt bijvoorbeeld dat mensen van een begrafenis terugkomen en hun huis leeggeroofd aantreffen. Hoe dat kan: ook criminele lezen de overlijdensadvertenties in de krant.

Ze zoeken inderdaad ook op Hyves en dergelijke sites, juist vanwege die handige wiewatwaar. Overigens, als die vrienden mensen zijn die je puur via Hyves kent, zou ik hen ook niet laten weten dat je op vakantie gaat.

Bij alles wat je op internet zet, moet je je het volgende afvragen: mag iedereen dit van me weten? Mijn moeder, mijn baas, mijn vrienden, mijn vijanden, belangstellenden, criminelen? Als er ook maar iemand is van wie je denkt 'gaat je niets aan', moet je het ook niet op internet zetten.

Bedenk goed, als een slimme crimineel, zoals jij zegt, achter je adres zou kunnen komen, is je vakantie in je wiewatwaar zetten het elektronisch equivalent van flyers drukken waarop je adres staat en de periode dat je weg bent, en die flyers met een vliegtuig boven de stad droppen. Je weet niet wie de informatie te zien krijgt en wat diegene ermee zal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Moderne criminelen vinden altijd wel een manier om er achter te komen of de bewoner van het huis waar ze denken wat te halen, wel of niet thuis is.

Maar ik vraag me dan ook gelijk af, kunnen je vrienden niet een week zonder jouw berichtjes via Hyves? Als je niet reageert dan trekken ze misschien zelf die conclusie wel en hoef je het helemaal niet te laten weten dat je weg bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je Hyve toch gewoon tijdelijk afschermen en de kijkrechten op 'alleen vrienden' zetten?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ok, als jou hyve op 'openbaar' staat is via je naam en je woonplaats waarschijnlijk ook redelijk makkelijk je adres te achterhalen. Als jij tenminste je achternaam op je hyves-profiel hebt staan. De kans op inbraak zal dan inderdaad toenemen. Ga voorzichtig om met je persoonsgegevens.

Niet helemaal on topic: Een paar jaar geleden waren er bendes actief die de huizen van mensen leeghaalden aan de hand van de overlijdensadvertenties met begrafenistijd in de krant. Gekken heb je overal voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag is niet: wat moet ik dan doen om het te vertellen aan mijn vrienden, zonder dat ik het in mijn wiewatwaar vermeld.
Maar mijn vraag is: zou de kans op diefstal groter worden als ik het wél in mijn wiewatwaar zet?
JA de kans is groter als jij het aan de grote klok gaat hangen.

Ik weet niet wie er allemaal in je hyves zitten maar het zullen waarschijnlijk niet alleen echte vrienden of familie zijn. Je zult er vast ook wel een paar tussen hebben zitten die je uit een ver verleden kent (basisschool, oid).

Je hebt geen idee wat die vage kennissen allemaal doen op dit moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Alle info die je op dat soort sites zet, kunnen tegen je gebruikt worden. Dus je foto van die coole nieuwe super PC en een berichtje dat je 2 weken op vakantie bent laten je een goter risico lopen.

Ehm.. Waarom zou het erg zijn als ze een weekje geen antwoord krijgen? Dan bedenken ze toch zelf al dat het vakantietijd is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vakantietijd zijn uw vrienden/vriendinnen ook met vakantie. Dus u hoeft in feite niets laten weten.
Helaas is het zo wat in de krant komt te staan qua overlijdensberichten etc en wat in communities wordt
geschreven gebruikt kan worden door een bepaalde ,,beroepsgroep,,
Potentiele kandidaten kunnen bv onder de ingelichte personen zitten. Zeg nooit ,,nooit,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel waar want dieven oftwel vreemden die kunnen dan zien dat je op vakantie bent en dan denken ze van:''ja daar kunnen we makkelijk bij inbreken want diegene is toch niet thuis' ! Je kan natuurlijk ook instellen dat alleen vrienden je kunnen zien en niet vreemden.

hopelijk heb ik u en beetje geholpen.

groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt op Hyves volgens mij als je een nieuw bericht post aangeven WIE het mogen zien. Dan kun je instellen dat alleen je goeie vrienden het kunnen zien.

En als het echte vrienden zijn, spreek je ze buiten Hyves om toch ook wel?
Je kunt het ze ook gewoon dan vertellen.
Kimath
13 jaar geleden
Ja, de kans op inbraak wordt inderdaad groter. Dit is hierboven ook al meerdere keren verteld. Maar een beetje slimme dief die controleerd altijd eerst het huis of de plaats van inbraak meerdere keren. Ze bedenken de slimste methode om zo on opgemerkt als mogelijk is (dus ook zonder buren vreemd op te laten kijken) je huis binnen te kunnen komen.

Feit is dat het berichtje op hyves misschien wel de kans vergroot op een inbraak, maar deze is waarschijnlijk wel verwaarloosbaar. Als de vrienden die je op hyves hebt die je een beetje kent en niet 2.000 vrienden hebt en maar een beetje alles toevoegd acht ik de kans klein in dat het ook werkelijk de kans op inbraak vergroot.

Wat jij eens moet doen is jezelf afmelden en dan je eigen hyve opzoeken. Dan kun je precies zien wat wat anderen van je kunnen zien. Misschien wel interessant. Zo zou ik als ik jou was de WWW verbergen en alleen laten zien aan vrienden. Niet vrienden van vrienden, want dat kan in principe al jouw vrienden in het kwadraat zijn, wat een gigantische groep mensen is waarvan je de meesten toch niet kent. (anders was het immers wss ook wel jouw vriend.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Tip, zet anders voor de grap op je hyves (maar wel zo dat het serieus lijkt).

''nieuw alarm systeem geïnstalleerd'' of iets van ''schrok me gisteren kapot toen ik naar beneden liep! Het alarm doet het!''

Dan krijgt jouw plek gelijk een lagere prioriteit om in te breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kans is niet echt veel groter,
ik schrijf het ook altijd op en nog nooit problemen gehad.
je buurman zou ook een inbreker kunnen zijn en zien dat je al lag wegbent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is algemeen bekend dat inbrekers goed op de hoogte zijn, of er iemand thuis is of niet. Door dit op Hyves te zetten, of welke plek dan ook op internet, werkt zeker in het voordeel van de potentiele inbreker. De bekenden kan je het gewoon even laten weten als je ze spreekt, als je terug komt kan je de rest laten weten via een www dat je een leuke vakantie hebt gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Die inbrekers zijn wel zo slim om dat soort dingen te checken. en als ze dan je adres weten. Niet doen dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je helemaal niet hoeft te zeggen dat je op vakantie bent omdat mensen dat vanzelf merken als je niks meer zegt, het vakantie periode is. Buiten dat; het is veel leuker om als je terug bent te melden waar je bent geweest met foto's erbij. Dan ben je ook meteen van het inbrekers probleem af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar je profiel kan je ook alleen zichtbaar laten maken voor alleen je vrienden...Trouwens,bij de lokale politiebureau in je woonplek heb je een formulier dat "Afwezigheid melding..tijdens vakantie" heet.Dit vul je in en dan is er een stadswacht o.i.d die je huis in de gaten houd als jij op vakantie bent.Wel zo handig om te laten weten WIE er dan voor je post en planten e.d zorgt als jij weg bent anders denkt de politie dat er inbrekers zijn (die mensen wel eventjes hun ID kaart laten zien om te bewijzen dat zij echt degene zijn die jou post e.d verzorgen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Je kunt net zo goed een bordje op je voordeur zetten: "Hallo diefjes, ik ben op vakantie. Kom maar gezellig binnen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn de meeste inbrekers gelegenheidsdieven: ze trekken door een buurt en grijpen hun kans.
Er wordt niet zo heel veel gericht ingebroken, of de betreffende inbreker moet weten dat er bij jou iets te halen valt.
Volgens mij is de kans dat je -door hyves- inbrekers aantrekt buitengewoon klein.