Hoe komen spammers aan mijn emailadressen?

Ik heb een eigen domein - laten we zeggen cryofiel.net . Elk bedrijf waarmee ik contact heb, krijgt van mij een eigen emailadres.

Voorbeelden:
--  Nuon denkt dat mijn emailadres nuon@cryofiel.net is.
--  ING denkt dat mijn emailadres ing@cryofiel.net is.
--  Mijn pensioenaanbieder denk dat mijn emailadres
     pensioen@cryofiel.net is.
--  Enzovoort...

Op die manier kan ik mijn email geheel automatisch in de juiste mappen laten stoppen.

Als ik nu ineens met enige regelmaat spam krijg op het emailadres nuon@cryofiel.net (willekeurig voorbeeld), hoe kon de spammer dan aan dat adres komen? Ik gebruik dat adres *alleen* in communicatie met Nuon.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Internet
3.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed hè? ;-) In werkelijkheid heet mijn domein natuurlijk anders. cryofiel.net was maar een voorbeeld, net als nuon@cryofiel.net - Nuon is *niet* één van de adressen waarop ik spam ontvang. Ik hecht aan weinig spam. Daarom noem ik hier de werkelijke domeinnaam niet. Daarnaast hecht ik aan mijn privacy. Daarom noem ik de werkelijke emailadressen (deel voor de @) waarop ik spam ontvang, niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit eigenlijk wel slim. Als je nu alleen dat "nuon"adres 100% alleen voor nuon gebruikt, zou je die lui er eens op aan kunnen spreken.
Cryofiel
13 jaar geleden
a)  De genoemde adressen zijn slechts voorbeelden. Ik gebruik inderdaad nuon@..., maar op dat adres krijg ik géén spam - de spam komt op twee andere adressen, die ik voor twee andere bedrijven gebruik - waar jullie echter niets mee te maken hebben, vandaar dat ik de werkelijke adressen liever niet noem. b)  Ik gebruik elk adres *alleen* voor de communicatie met dat ene bedrijf. Ik zou de betreffende twee bedrijven er dus op aan kunnen spreken. Ware het niet dat mij dit al eens eerder is gebeurd, bij een derde bedrijf, en dat zij alle schuld ontkenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je voldoende bewijs hebt om daar een zaak(je) van te maken. Ga eens wat informeren bij een rechtswinkel..... Vaak ben je ook verzekerd voor dat soort zaken. Een rechtsbijstand verzekering. suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan?

Het beste antwoord

Jouw email gaat onversleuteld over het internet, net als de email van Nuon.

Dat is af te vangen met een sniffer. En dan weet je iemand's email adres.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarom maak je voor b.v. bankzaken gebruik van https (HyperText Transfer Protocol Secure.)

Toegevoegd na 55 minuten:
En dan onder de link nog een aantal andere manieren om aan adressen te komen...
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

- Nuon heeft jouw email verkocht
- Je hebt een medewerker bij nuon boos gemaakt en die heeft jouw adres op een site gezet
- Jouw klachten bij nuon komen op de online vraagbaak te staan met een email adres
- Jij hebt een worm op je computer die je adressen bestand verstuurt heeft
- Je hebt een worm die elke uitgaande email copieerd naar de thuisbasis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je email adres hier op goeievraag.nl achter te laten komen bedrijven het ook te weten en kunnen ze je gaan spammen.

Vaak worden adressen doorverkocht of gewoon door bots van bedrijven opgepikt door je adres hier te plaatsen bijv.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij "nuon" gaan ze onzorgvuldig met emailadressen om.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem, goede vraag!
In mijn geval komt het voor met een enorm grote vacaturesite met Monsters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat er zijn programma's van spammers die voortdurend op zoek zijn naar mogelijk e-mail adressen.
Zo'n programma stuurt een zoek opdracht (spider) die namen verzamelt daarna gaat het proberen namen en domeinnamen combinaties te sturen. Bijvoorbeeld info@cryofiel.net.
als de programma geen retour melding krijgt (dat deze domein bestaat niet of een andere auto retour antwoord) dan gaat het vanuit dat iemand heeft de bericht ontvangen en dat het een "levende"account is.

Soms krijg je een mail waarop niets staat of alleen onzinnig tekst zonder een link dat is een test van spammers. Krijgt hij geen reactie - dan begint hij te spammen en vaak verkoopt hij de adres door.

Het is heel erg soms frustrerend. Een kennis heeft zijn privé mail adres met een auto antwoord ingesteld die zegt dat zijn mail adres niet bestaat - het is irritant voor mensen die een mail naar je sturen maar het houdt de spammers weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je eenmaal de klos bent, dan ben je ook goed de pineut. Want de onderlinge uitwisseling en verkoop is gigantisch.
Dus hoe komt die eerste keer dan?

-Verkoop nuon
-Toch ergens bekend op internet (google dan eens op het email-adres)
-Via een online formulier
-Virus op PC, waarmee jouw mailboxen bekend zijn.
-Keylogger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat veel providers onzorgvuldig met adresboeken omgaan. Robots vragen domeinen naar hun adressen en sturen daar spam heen. Vaak in combinatie met info, webmaster en andere standaardbenamingen (veelal ook gewoon random).

Indien een ontvanger bewust (verkopen, doorsturen, etc) of onbewust (virussen, worms, gehackt etc) met adressen omgaan, krijg je spam.

Ik heb het hier meegemaakt met zowel email als gewone adressen; nauwelijks aangemaakt (en niet gebruikt) en een dag later al spam en per post toegestuurde reclame! Inmiddels gebruik ik bij verschillende instanties verschillende adresgegevens (voorletter anders, puntje hier, hoofdletter daar) en ik verbaas me niet meer via welke weg ik post krijg. Telekom, stroombedrijven, verzekeringen, ze verkopen/sturen allemaal de adressen door. Moet er nog iemand komen met privacy regelgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nuon en andere bedrijven zijn heel vals in die weg, ze verkopen je email adresses aan grote bedrijven zoals google en yahoo, en zo komen de spammers ook aan jou email,
Tada... heel veel spam,
Heb je toevallig geen Junkfilter op je e-mail dat je alleen in die specifikie map de Nuon e-mails toelaat?
Welke Mail gebruik je?