Wat is het verschil tussen UAC (User Account Control) en een firewall?

Mijn broers pc heeft Windows Vista op zijn computer. Als hij een nieuw programma installeert, wordt hij zot van de dialoogvensters en meldingen waar hij steeds op ok moet klikken.

Nu is mijn vraag:
kan ik dan het beste UAC uitschakelen of moet ik de firewall uitschakelen? of beide behouden?

Het gevolg is wel, als je UAC uitschakeld in Vista, je een melding onderaan Internet Explorer krijgt (in de statusbalk) met de melding "Beveiligde modus uitgeschakeld" en als je dan wenst te bankieren is dat misschien onveilig. Dus dan best UAC inschakelen? + Firewall PC Tools. Maar is dat allemaal niet te veel van het goede?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die user account controls zijn alleen maar nuttig als je met meerdere mensen op dezelfde computer werkt. Eigenlijk is het voor een privécomputer klinkklare onzin. De firewall beveiligt je tegen beveiligingsrisico's van buitenaf. Dus beter de UAC uitschakelen (en iedere keer die stomme melding krijgen) dan je firewall uitzetten. Het is niet onveilig als je internetbankiert.

Het eerste dat je uit moet schakelen is UAC. Daar word je helemaal gestoord van. Als je als enige gebruiker op die PC bent is daar niets op tegen. En een softwarematige firewall is ook een nutteloos ding, dat je een vals gevoel van veiligheid geeft. Een routertje met NAT (en wie heeft dat niet vandaag de dag) is voldoende.

Een firewall probeert inbraken van het internet naar je PC en zelfs vanuit je PC naar buiten te voorkomen. Dus al er een programma van het internet opeens via een achterdeur binnen probeert te komen, dan houdt de firewall dit tegen. UAC zorgt ervoor dat er geen verkeerde software op je PC installeert of draait, dus bijvoorbeeld als een virus zich wil gaan installeren dan krijg je een UAC waarschuwing. Als jij op dit moment niks aan het installeren bent (bv een game), dan moet je dit weigeren. Dit kan bv gebeuren als je een "verkeerde" bijlage uit een mailtje of MSN opent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100