1Gb vs 5Gb internet. Wat merk ik daarvan?

Wij hebben thuis 1Gb internet. Er is een provider die adverteert met 5Gb. Merk ik daar iets van en zo ja, wat dan?

4 maanden geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Op dit moment merk je daar waarschijnlijk helemaal niets van. Alleen in hele speciale gevallen is het momenteel zinvol.
(Zie bron voor een uitgebreid hoe-en-waarom)

Maar het komt hier op neer:
De servers die de data leveren halen die snelheid vaak niet.
Je thuisnetwerk kan die snelheid vaak nog niet aan
Je heb speciale kabels/modems/routers/netwerk kaarten enz. nodig. Die zijn peperduur.

Maar dat is nu.... ooit was 100 Mb/s nog nergens voor nodig...
Zelfs 1 Gb is nog te veel voor een thuisgebruiker.
1 Gb komt ruwweg uit op een kleine 130 MB per sec (delen door 8).
Met een normaal gezin zou je nog meer dan genoeg hebben aan de helft (500 Mb).
En net wat Ozewiezewo zegt, je bent afhankelijk van de servers waar je iets van download.
4 maanden geleden