Kan ik gehackt of bestolen worden met 1 klik op een foute link?

Ik heb meegedaan aan een facebook wedstrijd. Ik had zogenaamd gewonnen, het bericht was niet te onderscheiden van een echt. Ik moest op een link drukken om te bevestigen, dat heb ik gedaan, mijn kwartje viel al snel toen ik zag dit niet de pagina was met duizenden volgers maar een fake account dus, ik heb verder niks gedaan, geen gegevens ingevuld of doorgegeven, ook geen bestand gedownload, moet ik me nu zorgen maken? Dit alles gebeurde met mijn smartphone waarmee ik ook al mijn betalingen doe..

6 maanden geleden
in: Internet
Vortexxx
6 maanden geleden
Je vermeldt niet welke telefoon je hebt, de aanvalsvector is bijvoorbeeld op een iPhone kleiner dan een Android toestel.

Antwoorden (2)

Als je uiteindelijk op DE foute link klikt, dan kan dat inderdaad in theorie met 1 druk op die link.
Er worden zo af-en-toe gaten in de beveiliging gevonden waarbij dat mogelijk is.
Dat soort links wordt echter met man en macht bestreden en men doet zijn of haar best deze zo snel mogelijk te patchen. Die patches (updates) moet je natuurlijk wel installeren. Dat gaat tegenwoordig voor een groot deel automatisch, maar uiteindelijk blijf je daar zelf wel verantwoordelijk voor.

Dat maakt, mits je computer voldoende bijgewerkt is, de kans klein dat je werkelijk slachtoffer bent geworden.

Helaas kan ik je geen 100% garantie geven.
.
PS. ik schrijf 'computer' maar voor je smartphone geldt hetzelfde !
Toegevoegd op 26 oktober 2023 08:39: tekst
Als het een Android is en het probleem van per ongeluk klikken zit je erg hoog, waarom dan niet al je gegevens exporteren(Samsung heeft zo'n handige tool daarvoor) en je toestel weer herstellen naar fabrieksinstelling? En dan je gegeven zoals filmpjes / foto's / chatgeschiedenis / contactgegevens weer importeren? Dan krijg je ook weer het ultieme schone onderbroek gevoel.

Maar om op je vraag terug te komen, ja je kunt gehacked worden met één klik op een link, bestolen worden van je geld denk ik niet, maar identiteit behoort zeker tot de mogelijkheden, de heilige graal in wat ze noemen 'Zer0 days' zijn de beveiligingsgaten waar gebruikers helemaal niks hoeven te doen om gehacked te worden kun je momenteel $2.500.000 op de zwarte markt voor krijgen als je er ééntje vindt.
6 maanden geleden