Waarom kost een domein maken geld?

Waarom kan je niet gewoon gratis een website maken waar .nl achter staat. Zonder dat er .tt of wat dan ook achter staat. Waarom? Niemand is toch echt de baas van het internet dus waarom zou je dan wel moeten betalen om een website te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
3.3K

Antwoorden (3)

Niemand is 'de baas van het internet', maar het Internet zelf (of liever : het worldwide web) IS ook eigenlijk niks. Niks tastbaars in elk geval. Het is het totaal van onderlinge verbindingen op alle mogelijke computers ter wereld. Maar er zijn wel een hoop mensen die 1 of meerdere servers beheren, (computers met speciale functie, vaak hele grote) die het dataverkeer (dat uiteindelijk het 'web'vormt) heen en weer moeten sturen en moeten leiden. En dat kost geld. Stroom onder andere, technisch onderhoud, afschrijving, de hele rambam.

En voor niets gaat alleen de zon op, dus als jij je eigen herkenbare plekje op Internet wilt hebben (en niet op andermans plekje mee wilt liften in uil voor het tonen van reclame), zul je daar even de poeplap voor moeten trekken.

Overigens heb je voor een kleine amateur-website voor een paar euro per maand al een eigen domein, dus de kosten vallen alleszins mee. Wil je echter een dedicated server (dus alleen voor jou dataverkeer) met een grote webwinkel en wat fora erop ofzo, ja, dan zul je iets dieper in de buidel moeten tasten.

Voor wat alleen het claimen van de domeinnaam betreft ligt het iets ingewikkelder. Het komt er op neer dat je aan een domeinnaam alleen niks hebt, maar dat daar ook een stukje ruimte bij hoort (hoeveelheid data en dataverkeer dat je kunt gebruiken) dat naar de juiste server / provider moet worden verwezen. Hoe verder servers uit elkaar staan (hoe meer tussenstapjes van server naar server) hoe langer de verbinding duurt en hoe meer kinken er in de kabel kunnen komen, dus je wilt het liefst ook een server niet al te ver bij je gebruikers vandaan (hoewel ik zelf op een amerikaanse server zit en dat prima gaat, hoor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze er geld aan willen verdienen.

De domeinen met een landen uitgang worden beheerd door de overheid van dat land. En die kunnen dus besluiten OF en zo ja hoeveel je er voor moet betalen. In nederland in interbnic de administrator, en die rekent een bepaald prijsje voor het hebben van een domein.

Het spul op internet is wellicht vrij toegangkelijk (Ook niet altijd trouwens), maar de toegang & administratie van het internet is een miljarden business!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm niet alle domeinen kosten geld hoor als je een gratis website service gebruikt heb je meestal zo n lang adres

Maar je kan ook naar onderstaande site gaan en een .tk domein aanmaken gewoon lang adres forwarden naar kort adres
Bronnen: